Myten, der ikke holder vand

Livsstilsmagasiner, hjemmesider og sågar videnskabelige artikler anbefaler, at man drikker 2 liter vand hver dag. Men eksperter i human ernæring er usikre på, hvor anbefalingen stammer fra, og om den overhovedet holder vand.

11. oktober 2010

Mike Sawka, forsker hos USA’s militær, mener, at anbefalingen stammer fra en gammel undersøgelse af gnaveres væskebehov. Konklusionen var, at en moderat aktiv person skulle indtage 2,5 liter væske om dagen for at kompensere for svedtab og udskillelsesprodukter. Typisk kommer 20 % af ens væskeindtag fra væskeholdig mad som suppe, is og agurk. De resterende 2 liter skulle derfor komme ved at drikke vand.

Man behøver bare slet ikke at drikke så meget vand. For andre drikkevarer kan også bruges – selv koffeinholdige. “Kroppens behov for at holde på væske er stærkere end den indflydelse, koffein har på ens væsketab,” siger Douglas Casa fra University of Connecticut. Og kroppen siger selv til. Drik, hvis du er tørstig – ellers ikke. Men husk at drikke inden hård fysisk aktivitet.

Hvis du er i tvivl, så hold øje med din urin. Er den mørkegul, er det et tegn på, at du er dehydreret og derfor skal drikke vand.

Måske er du interesseret i ...

Læs også