Stjernetåger er universets kunstværker!

Se de fantastiske billeder af stjernetåger, der ligner alt fra hestehoveder til timeglas, og bliv klogere på et af universets smukkeste fænomener.

4. februar 2016 af Anna-Dora Maron

HVAD ER STJERNETÅGER? Stjernetåger befinder sig mellem stjernerne og består primært af gas og støv - også kaldet interstellart stof.

Interstellart stof opstår blandt andet, når en supernova har fundet sted, men kan også blive udsendt af almindelige stjerner ved slutningen af deres levetid.

LÆS MERE: 12 betagende fotos af rummet

Selvom stjernetågerne hører under samme kategori, er der mange forskere der opdeler stjernetågerne efter tre typer for at få et bedre overblik.

De tre forskellige kategorier er: lysende tåger, refleksionståger og mørketåger.

Lysende tåger får energi fa nærliggende lysstærke stjerner, og udsender derfor deres eget lys.

Refleksionståger reflekterer nærliggende stjerner og lyser ofte op i et blåligt skær.

Mørke tåger absorberer lyset fra nærliggende stjerner, og denne type kan derfor kun påvises, hvis den befinder sig foran en lyskilde og spærrer for lyset.

HVORDAN FOTOGRAFERER MAN STJERNETÅGER? Stjernetåger kan ikke ses med det blotte øje.

Der findes dog flere teleskoper, der kan opfange de fantastisk smukke stjernetåger.

NASA sendte blandt andet Hubble-rumteleskopet ud i rummet i 1990, som har fotograferet en lang række billeder af planeter, stjerner og galakser.

Desuden findes der også jordbaserede astronomiske teleskoper.

ALMA er et radioteleskop i Chile, som også kan studere de fine detaljer i strukturen af tætte gas- og støvsskyer omkring helt unge stjerner. Læs om ALMA teleskopet her.