Sjældent syn af kosmisk fødegang

Nye billeder af en stjerne 450 lysår væk afslører tidlig planetdannelse.

23. marts 2016 af Nadia Drake - National Geographic

Nær centrum af en fjern skiveformet stjerne er astromomerne vidne til fødslen af en planet. Eller rettere dens spæde opvækst.

På dette tidlige stadie er den nyfødte planet ikke mere end en støvbold. Dog med en masse tre til otte gange større end Jordens.

Den såkaldte protoplanet er i kredsløb omkring en ung stjerne ved navn HL Tau, godt 450 lysår væk i stjernebilledet Tyren.

Opdagelsen nær stjernen bekræfter forskernes teorier om, hvor stenplaneter træder deres barnesko.

Ung stjerne på 1 million år

Astronomer så første gang den kosmiske skive i 2014 ved hjælp af Atacama Large Millimeter/Sub-millimeter Array-teleskopet (ALMA).

Tegn på planetdannelse ved stjernen overraskede forskerne, da stjernen kun er ca. en million år gammel. Hvilket vil sige meget ung i forhold til at huse planeter.

Videnskabsfolkene har også nærstuderet stjernen med teleskopet VLA, som i modsætning til ALMA kan se flere detaljer i de støvede egne af det fjerne kosmos.

Dette er det første gode blik på en planet så tidligt i dens udvikling, men ikke af én senere i opvæksten.

Sidste år opdagede astronomerne en planet ved navn LkCa 15 b omkring en anden fjern stjerne.

Disse unge planeter er måske stadig blot nyfødte støvbolde, men om adskillige millioner år vil de alle være voksne.