Ny viden: Asteroider bliver spist af zombie-stjerner

Stjerner kendt som hvide dværge har længe været mistænkt af astronomerne for at æde asteroider ved hjælp af deres kraftige tyngdefelter. Nu beviser nye observationer med Kepler-teleskopet teorien.

26. oktober 2015 af National Geographic

Stjerner af typen hvide dværge er på størrelse med Jorden, men har en masse som Solen. Og derfor et enormt kraftigt tyngdefelt. Kepler Rumteleskopet har observeret én i færd med at flå et asteroidelignende objekt fra hinanden.

Astrofysikeren Andrew Vanderburg har sammen med kollegaer beskrevet opdagelsen i det ansete tidsskrift Nature, og de mener nu at have beviser for, hvordan hvide dværge opfører sig.

Stjernen, som Kepler-teleskopet har observeret i færd med at æde en asteroide, hedder WD 1145+017 og befinder sig godt 570 lysår væk, i retning mod stjernebilledet Jomfruen.

Hvide dværge er kosmiske zombier

Kepler-teleskopets primære opgaver består i at undersøge stjerner som endnu ikke har gennemgået dødsprocessen fra rigtig stjerne til hvid dværg. Derfor var det et lykketræf for astronomerne at overvære den sultne dværgs fråseri.

Hvide dværge er lig fra sollignende stjerner, som efter at være svulmet op til røde kæmper, kollapser og bliver til små tætte og glohede stjerner. Populært sagt er de blevet til zombier. Som med enorm kraft suger livet ud af asteroider og andre rumsten.