Her er de bedste rumbilleder fra 2012

Solen "smiler", Mars-roveren tager et selvportræt, og Endeavour siger farvel på nogle af de billeder, vores billedredaktør har udvalgt som årets bedste rumfotos.

11. december 2012 af National Geographic News

Helix er de rustfarvede rester af en stjerne, der minder om vores egen sol. Da stjernen døde, svulmede den op og slyngede sine gasser ud i rummet.

I synligt lys bliver de fine detaljer i Helix sløret af støv. Men denne infrarøde optagelse – taget af European Southern Observatorys VISTA-teleskop – trænger gennem sløret, så man kan se lysende tråde af køligere gas i ringene såvel som en svag halo af tyndere gas, der strækker sig mindst fire lysår væk fra den døde stjernes kerne.

"Dette billede fra det ydre rum giver et usædvanligt indtryk af størrelsesforholdene. De lysende pletter, der er fordelt enkeltvis rundt i hele billedet, giver en tredimensionel fornemmelse af dybde, samtidig med at de fine detaljer giver et fingerpeg om den planetariske stjernetåges enorme størrelse," siger Chris Combs, der er nyhedsbilledredaktør på National Geographic.

Se de andre udvalgte rumbilleder fra 2012 i galleriet til højre.