Farvestrålende skyer dannes i Biscayabugten ud for Frankrigs kyst. Tidligt på foråret flyder floder fyldt med sedimenter fra det franske fastland ud i Biscayen og misfarver ifølge NASA det blå vand med brune nuancer. Opstigende vandmasser presser sig desuden op mod kysten om foråret og sommeren og fører sedimenter fra bunden af kontinentalsoklen op til overfladen. Dette næringsrige vand bidrager til algevæksten og tilfører det farvestrålende skue grønne nuancer. Foto: Jeff Schmaltz.

Galleri: Ugens rumfotos

Nordlys over Lake Superior, galakser, der danner et kosmisk forstørrelsesglas, og en lille måne, der har fået "skåret et stykke af", er blandt motiverne i denne uges rumgalleri.

18. april 2011

Et udbrud af solvind udløste for nylig nordlys så langt sydpå som Michigan i USA, som det ses på dette billede, der er taget fra bredden af Lake Superior i Marquette. "Så lige noget flot nordlys her til morgen. Farverne var helt uvirkelige. Har ikke set den type aktivitet et stykke tid," skriver fotografen, Shawn Malone, i en e-mail.
Som fangtråde i rummet slår ringe af varm gas ud fra stjernetågen NGC 3582 på et nyt billede fra European Southern Observatory i La Silla i Chile. Den interstellare sky af gas og støv er en aktiv stjernedannende region. Når tunge stjerner lever hurtigt og dør unge, slynges der materiale ud ved deres eksplosive undergang, og det danner formentlig ringene. Samtidig udsender nyfødte stjerner kraftig ultraviolet stråling, der opvarmer gassen og får stjernetågen til at gløde. Foto: Joe DePasquale.
Takket være en galaksehob ved navn Abell 383 har astronomer været i stand til at finde en galakse, der blev dannet, da universet kun var 950 millioner år gammelt. Herover ses den tidlige galakse som en svag prik lige over den kraftigt lysende galakse i midten. Den fjerne galakse blev fundet via et fænomen, der kaldes "gravitetisk linsedannelse". De mange galakser i hoben Abell 383 er tilsammen så tunge, at deres tyngdekraft virker som et kæmpe forstørrelsesglas. Foto: J. Richard og J.-P. Kneib.
Den kraterfyldte måne Mimas, der er opdaget i nærheden af Saturns ringe, ser ud, som om den har fået skåret et stykke af. Det usædvanlige syn skyldes Herschel-krateret, et 130 km bredt nedslagsbækken, der får den lille måne til at ligne Dødsstjernen i Star Wars-universet, når man ser den forfra. På det nye billede har Cassini fanget Mimas i en vinkel, så krateret i stedet får månen til at se flad ud på den ene side. Foto: Space Science Institute/JPL/NASA.
I synligt lys ligner stjernetågen SH 2-235 en lille ravfarvet sky. Men for NASA's Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE), kommer stjernetågen til live som en grøn "drage", der er over 100 lysår lang. Den støvede sky er et stjernedannende område, der bl.a. rummer eksempler på stjerner i tidlige udviklingsfaser som f.eks. spæde stjerner i deres fødselsskjorter af støv og klynger af tunge stjerner, der opstår af kolde gasmasser. Foto: WISE Team/JPL-Caltech/NASA.
Lysende striber af molekylær gas (ravfarvet) strækker sig ud i rummet i nærheden af Cocoon-stjernetågen (blå). Herschel ser i fjern-infrarødt og submillimeterlys, og dette sammensatte billede er en kombination af data fra tre bølgelængder. Billedet viser 27 separate striber i denne region alene såvel som 45 klart lysende prikker i striberne, som menes at være præstellare kerner: kim til kommende stjerner. Foto: D. Arzoumanian (CEA Saclay).
Et nyt billede af den stjernedannende region Rho Ophiuchi viser en blanding af forskellige typer stjernetåger eller interstellare skyer af gas og støv. Det er optaget i infrarødt lys, og det hvide, lysende område midt i billedet er en emissionsstjernetåge, der gløder selv i synligt lys, fordi dens gasser opvarmes af nærliggende stjerner. Foto: UCLA/JPL-Caltech/NASA.
Mønstre i psykedeliske farver viser den relative deformation af jorden omkring Hawaiis Kilauea-vulkan efter et nyligt udbrud. Billedet er skabt af en forsker på NASA's Jet Propulsion Laboratory i Californien i USA og bygger på radardata indsamlet mellem 11. februar og 7. marts af en række italienske satellitter. Den meget aktive Kilauea begyndte at udspy lava under den seneste række udbrud 5. marts. Foto: JPL-Caltech/ASI/NASA.
Diffuse skyer følger et hvirvelmønster på himlen over det nordøstlige Stillehav. Kuplen er et observatorium, der blev tilføjet Den Internationale Rumstation, ISS, sidste år. Skyerne ses gennem et af kuplens seks vinduer og indgår i et lavtrykssystem, der 20. marts strakte sig langs Stillehavskysten fra det sydlige Californien i USA til Vancouver Island i Canada. Foto: Image Science & Analysis Laboratory/NASA Johnson Space Center.
To ens jetstrømme (grønne) skyder ud fra hver sin side af en nyfødt stjerne på et nyt, infrarødt billede fra NASA's Spitzer-rumteleskop, der blev offentliggjort 4. april. Jetstrømmene er udladninger af gas og støv fra en kappe af materiale, der omgiver den spæde stjerne. Data fra Spitzer har hjulpet astronomer med at opdage, at den ene jetstrøm udsender materiale fra kappen 4,5 år før sit modstykke, en uventet opdagelse, der måske kan kaste lys på dannelsen af stjerner. Foto: JPL-Caltech/NASA.
Saturns måner, Rhea (forrest) og Dione, har begge store kratere på deres nordlige halvkugler og ligner hinandens kopier på et nyligt offentliggjort billede fra NASA's Cassini-rumsonde. Med en diameter på 1528 km er Rhea en af Saturns største måner, kun overgået af den slørede Titan. Selvom den ser betydeligt mindre ud på dette billede, er Dione faktisk 1123 km i diameter. Foto: Space Science Institute/JPL/NASA.
Røg stiger op fra en skovbrand nord for Ruidoso Downs i New Mexico i USA. Ilden opstod 3. april og bredte sig hurtigt på grund af kraftig vind, og næste dag havde den brændt sig igennem ca. 24 km2 skov i et uvejsomt, klippefyldt område og ødelagt fem huse og adskillige udhuse, oplyser New Mexicos brandinformation. Foto: MODIS Rapid Response Team/Goddard Space Flight Center.