Et fly kommer ved et tilfælde til at overskygge et billede af solen. Omridset af flyets vinge dækker delvis et område, der er fyldt med solpletter. De lysere bræmmer, der omgiver solpletterne, kaldes "strande" og er områder med højere temperatur og tæthed, der skabes af magnetisk aktivitet dybere inde i solen. Solskiven ser lilla ud, fordi fotografen har taget billedet ved hjælp af et Ca-K-filter, der kun tillader lys med en bestemt bølgelængde at nå kameraet. Foto: Howard Eskildsen

Galleri: Ugens fantastiske rumfotos

9. marts 2011

En rumfærge på sin sidste flyvning og solen i en eksplosion af aktivitet er blandt denne uges bedste rumbilleder.

Mens han var til nordlyskonference i Poker Flat i Alaska, overværede NASA's James Spann optakten til en geomagnetisk storm, der udlyste et panorama af nordlys 1. marts. Stormen tog til i løbet af dagen og førte til rapporteringer om nordlys i Nordirland, Letland, Norge og Sverige. Foto: James Spann, NASA

Selv om dagen begyndte overskyet i Gloucestershire i England, klarede det op i tide til, at hobbyastronom Rob Bullen kunne indfange rumfærgen Discovery (til venstre) under indflyvning til Den Internationale Rumstation, ISS, 26. februar. Rob Bullen, der beskriver sit foto som et "billede, man kun tager én gang i sit liv", forevigede rumstævnemødet med et digitalkamera, der ifølge NASA var monteret på et 8,5 tommers teleskop. Foto: Rob Bullen.

Solsikkegalaksen er i rosa antræk på et nyt infrarødt billede fra NASA's Spitzer-rumteleskop, der blev taget 3. marts. Galaksen, der også kaldes M63, er en spiralgalakse, som er omkring 37 millioner lysår væk. Spitzers infrarøde øje gør astronomer i stand til at studere de støvede strukturer i galaksens spiralarme og se, hvor nye stjerner bliver født. Foto: Caltech/NASA