Nattehimlen er overtrukket med florlette, grønne nordlys over det øde landskab i nærheden af Hillesøy i Norge på dette billede, der tog en 2. præmie i kategorien "Jorden og rummet". Fotografen, Ole C. Salomonsen, fastfrøs det kosmiske fyrværkeri 11. marts, mens Jordens magnetfelt blev bombarderet med ladede partikler fra Solens overflade.

Galleri: Årets astronomi- fotos fra 2011

En knivskarp Jupiter, farvestrålende nordlys og en "månefangst" er blandt vinderbillederne i konkurrencen om at blive årets astronomifotograf 2011.

13. september 2011

Et fantastisk klart portræt af kongen af vores solsystem, Jupiter, fik topkarakter i konkurrencen om at blive årets astronomifotograf 2011. Foto: Damian Peach.

Under den ene af vingerne i stjernebilledet Svanen ses den tågeagtige supernovarest Vela, som er alt, hvad der er tilbage af en stjerne, der eksploderede for 12.000 år siden. Den spindelvævsagtige struktur, der befinder sig over 800 lysår fra Jorden, strækker sig over et udsnit af stjernehimlen på dette billede af Marco Lorenzi fra Italien, der vandt i kategorien "Det ydre rum".

Mælkevejen i sommerudgave hvælver sig højt over bjergtoppene langs kysten af Mangaia, en af Cookøerne, på dette billede, der vandt i kategorien "Jorden og rummet". Fotografen, Tunç Tezel, sammensatte en digital mosaik af ni 30-sekunders optagelser af himlen. På den måde indfangede han det samlede lys fra hundreder af millioner stjerner, der udgør "armene" i Mælkevejen.

To farvestrålende gasskyer, der kendes som "Aras kæmpende drager", er tilsyneladende klar til angreb på dette billede, der fik hædrende omtale i kategorien "Det ydre rum". Australske Michael Sidonio indfangede de fine nuancer af violet, orange og grøn i den gigantiske sky af gas og støv, der befinder sig 4000 lysår fra Jorden i det sydlige stjernebillede Ara.

2. pladsen i konkurrencen om at blive årets unge astronomifotograf gik til 15-årige Nicole Sullivan fra USA, som forevigede hundredvis af cirkelformede stjernespor over Sierra Mountains. På billedet, der er taget med lang lukkertid, ser stjernerne ud til at dreje omkring et punkt omtrent over Jordens nordpol, hvilket illustrerer klodens rotation om sin akse.

En halvmåne 6. april gav Jean-Baptiste Feldmann fra Frankrig en perfekt mulighed for at lege med silhuetvirkningen, og resultatet indbragte ham 2. pladsen i kategorien "Mennesker og rummet". Når Månen er halv, rammer sollyset en del af Månen og skaber en bueform, mens den mørke del af måneskiven stadig kan ses på grund af det lys, der reflekteres fra Jorden.

Fuldmånen over Indien er blodrød på dette vinderbillede fra 15. juni af 15-årige Jathin Premjith, som dermed blev årets unge astronomifotograf. Total måneformørkelse indtræffer omkring to gange om året, når Månen glider ind i Jordens kegleformede skygge. De rødlige farver på Månens overflade skyldes sollys, der brydes i Jordens atmosfære, som er fyldt med støv og forurening.

Fotograf Jeffrey Sullivan fik 1. præmie i kategorien "Mennesker og rummet" for sit selvportræt, der er taget fra en øde tinde i Sierra Nevada-bjergene. Mælkevejsbåndet, der ses over Jeffrey Sullivans hoved, er den ene af de to hovedspiralarme, der udgør vores egen galakse, som rummer over 100 milliarder stjerner.

Dette "familiebillede" af tre galakser, der kendes som Løve-trillingerne i forårsstjernebilledet Løven, indbragte Edward Henry fra USA en 2. plads i kategorien "Det ydre rum". De tre spiralgalakser, der befinder sig svimlende 35 millioner lysår fra Jorden, hælder med forskellige vinkler i forhold til vores sigtelinje. Det giver et varieret indblik i galaksernes spiralstrukturer, heriblandt de knuder og mørke støvveje, hvor nye generationer af stjerner hele tiden dannes.