De 10 største asteroide-nedslag

Meteoritten, der eksploderede over Rusland forleden, sårede over 1000 mennesker – men det er ikke første gang, nogen har set eller er blevet ramt af klippestykker fra rummet. Her er de 10 største asteroidenedslag, man kender.

Nedslagskraterne er håndfaste beviser på, at Jorden er blevet ramt lige på og hårdt af asteroider.

Selv om millioner og i visse tilfælde milliarder af års erosion har gjort det vanskeligt at fastslå den nøjagtige størrelse af meteoritterne, er der generelt videnskabelig enighed om, hvilke kratere i verden der markerer de største asteroidenedslag.

Her er de 10 største, man kender:

1. Vredefort-krateret

Tidspunkt for nedslaget: 2 milliarder år siden (anslået)

Sted: Free State, Sydafrika

Beskrivelse: Vredefort-krateret, der også er kendt som Vredefort Dome, har en anslået radius på 190 km, hvilket gør det til verdens største kendte nedslagsstruktur. I 2005 blev krateret optaget på UNESCO's liste over verdensarv.

2. Sudbury Basin

Tidspunkt: 1,8 milliarder år siden (anslået)

Sted: Ontario, Canada

Beskrivelse: Sudbury Basin regnes for en af Jordens største nedslagsstrukturer og har en anslået diameter på 130 km. Med sin alder på 1,8 milliarder år er det desuden en af de ældste kendte nedslagsstrukturer i verden.

3. Acraman-krateret

Tidspunkt: 580 millioner år siden (anslået)

Sted: South Australia, Australien

Beskrivelse: Denne nedslagsstruktur, der har en anslået diameter på 90 km, befinder sig i det nuværende Lake Acraman.

4. Woodleigh-krateret

Tidspunkt: 364 millioner år siden (anslået)

Sted: Western Australia, Australien

Beskrivelse: Dette krater er ikke blotlagt på overfladen, og det har ført til mange modstridende oplysninger om dets faktiske størrelse. Rapporteringer om dets diameter svinger mellem 40 og 120 km.

5. Manicouagan-krateret

Tidspunkt: 215 millioner år siden (anslået)

Sted: Quebec, Canada

Beskrivelse: Dette nedslagskrater har dannet det nuværende Lake Manicouagan. Selv med erosion regnes det for et af de største og mest velbevarede kratere på Jorden. Den anslåede diameter er 100 km.

6. Morokweng-krateret

Tidspunkt: 145 millioner år siden (anslået)

Sted: North West, Sydafrika

Beskrivelse: Dette krater, der ligger i nærheden af Kalahari-ørkenen i Sydafrika, indeholdt de fossilerede rester af meteoren, som skabte det.

7. Kara-krateret

Tidspunkt: 70,3 millioner år siden

Sted: Nenetsia, Rusland

Beskrivelse: Kara-krateret, som nu er stærkt eroderet, er en ikke-blotlagt nedslagsstruktur i Rusland. Nogle har hævdet, at nedslagsstrukturen i virkeligheden består af to tilstødende kratere: Kara- og Ust-Kara-krateret.

8. Chicxulub-krateret

Tidspunkt: 65 millioner år siden (anslået)

Sted: Yucatán, Mexico

Beskrivelse: Mange forskere mener, at meteoritten bag dette krater, som ligger på Yucatán-halvøen i Mexico, var hel eller delvis årsag til dinosaurernes uddøen. Skønnene over dets faktiske størrelse ligger mellem 170 og hele 300 km. Hvis det viser sig at være rigtigt, kan det være verdens største krater.

9. Popigai-krateret

Tidspunkt: 35,7 millioner år siden (anslået)

Sted: Sibirien, Rusland

Beskrivelse: Russiske forskere hævder, at dette kraterområde rummer diamanter svarende til flere billioner karat, hvilket i givet fald gør det til en af verdens største diamantforekomster. Disse diamanter er blevet kaldt "nedslagsdiamanter".

10. Chesapeake Bay-krateret

Tidspunkt: 35 millioner år siden (anslået)

Sted: Virginia, USA

Beskrivelse: Chesapeake Bay-krateret blev opdaget i begyndelsen af 1980'erne og ligger ca. 200 km fra Washington D.C. Ifølge visse skøn er krateret 85 km i diameter.