Astronomer jagter døde rumvæsner

Rumvæsner findes muligvis derude blandt stjernerne, men nu søger astronomer ikke kun efter liv i rummet. De leder også efter spor fra rumvæsner, der allerede har udryddet sig selv.

26. oktober 2015 af National Geographic

Uddøde rumvæsner i fokus

Findes der liv i rummet? I årevis har SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) forsøgt at besvare det spørgsmål, men i stedet bør radioteleskoperne måske fokusere på død og ødelæggelse.

Det mener et lille forskerhold, som har udgivet en håndbog for at hjælpe astronomer med at finde spor af kosmiske dommedage. Gruppen kaldes SEETI (Search for Extinct Extra Terrestrial Intelligence), og de vil bruge radioteleskoper i deres søgen efter uddøde rumvæsner.

Astronomer er begyndt at anvende Allen Teleskopet for at søge efter signaler fra potentielle rumvæsner i fjerne galakser, som visse mener at huse spor fra en højtudviklet civilisation. Foto: Ramin, The New York Times/Redux

Døde rumvæsner efterlader spor

Hvis civilisationen på en fremmed planet mødte totalt udslettelse i form af biologisk krig, ville mikroorganismer som gnaskede sig igennem de mange lig, udskille nok metan til at kunne måles i atmosfæren.

Med en befolkning på størrelse med Jordens vil gasserne dog forsvinde i løbet at et års tid. Længere hvis vira også smittede og udryddede eventuelt dyreliv.

Størst chance for at finde spor efter verdens ende på en anden planet er i tilfælde af en katastrofe med atomvåben.

De ekstremt høje temperaturer fra eksploderende atombomber skaber kemiske reaktioner i atmosfæren, som blandt andet resulterer i kraftig reducering af ozonlaget. Scenariet vil angiveligt kunne måles i mange år.

Hvis en fremmed planet udslettes af atomkrig, vil vi være i stand til at måle kemiske ændringer i dens atmosfære. Foto: AP

Indtil videre er hele idéen om liv i rummet naturligvis ren spekulation. Men uden ihærdige astronomer bliver vi nok aldrig klogere på eksistensen af eventuelle rumvæsner og fremmede civilisationer – levende eller døde.