Et fotografi skulle vise den pyntede virkelighed

Fotografi: I 1800-tallet skulle fotografier helst være så uvirkelige som muligt.

1. oktober 2013

Når man i fotografiets barndom legede med billedets muligheder - og ofte indsatte elementer, der ville være fysisk umulige i virkeligheden - var det ikke for at narre publikum. Folk vidste som regel godt, at det ikke var ægte.

Med et glimt i øjet malede fotograferne kinder røde, skiftede en overeksponeret himmel ud med bløde, dunede skyer eller lagde spøgelsesagtige billeder af afdøde nære og kære ind i fotoet. Sjove postkort som denne "kvinde i sæbebobler" var populære i de første årtier af 1900-tallet blandt unge elskende, der kurtiserede pr. brev.

Et pyntet fotografi foragerede ikke

"I 1800-tallet ville den slags ikke have forarget folk," siger Mia Fineman fra Metropolitan Museum of Art i New York. Faktisk kunne amatørfotografer købe bøger, der beskrev, hvordan man efterlignede disse fotoeffekter. Fotograferne forsøgte blot at kompensere for kameraets mangler og brugte ethvert tilgængeligt middel til at skabe et mindeværdigt billede.

Med de teknologiske fremskridt og fotojournalistikkens opståen som erhverv i starten af 1900-tallet blev fotografiet i højere grad et medie, som handlede om at indfange en scene, præcis som den var i virkeligheden - og helst i sin mest spektakulære udgave.

Måske er du interesseret i ...

Læs også