Pushere på pilgrimsfærd

Krisen er ikke det eneste, der er har sat gang i udbredelsen af kulterne. Det har den type problemer, som folk står over for i dag, også. Hvis man f.eks. bor i en af de grænsebyer, som narkohandelen har indtaget, og man frygter vildfarne kugler fra den maskingeværild, der bryder løs hver nat – så er det vel forståeligt nok at bede om beskyttelse hos Jesús Malverde, den lovløse narkohelgen, som narkohandlerne tilbeder?

7. juli 2010

Krisen er ikke det eneste, der er har sat gang i udbredelsen af kulterne. Det har den type problemer, som folk står over for i dag, også. Hvis man f.eks. bor i en af de grænsebyer, som narkohandelen har indtaget, og man frygter vildfarne kugler fra den maskingeværild, der bryder løs hver nat – så er det vel forståeligt nok at bede om beskyttelse hos Jesús Malverde, den lovløse narkohelgen, som narkohandlerne tilbeder?

De mexicanere, der stadig føler sig stærkt forbundet med den romerskkatolske kirke, tyer måske i stedet til Sankt Judas Thaddæus (ikke at forveksle med Judas Iskariot, der forrådte Jesus). I en tid fuld af fortvivlende situationer vokser denne helgens popularitet med en fart, som kun La Santa Muerte kan holde trit med – måske fordi Sankt Judas i den katolske kirke er de håbløse sagers helgen.

For 15 år siden bad Daniel Bucio til Sankt Judas for første gang, og for seks år siden svarede helgenen på hans bønner og lod hans mor slippe fri af en langvarig og smertefuld sygdom. Nu kommer Daniel Bucio hver måned i den gamle kirke San Hipólito midt i Mexico City for at takke en mirakelstatue af Sankt Judas, som kirken fik forærende for ca. 30 år siden. (Historikere med indsigt i narkohandelen vil måske bemærke sammenfaldet: Det er ca. 30 år siden, at narkohandlere fra Medellín i Colombia, som er kendt for at tilbede Sankt Judas, begyndte at handle med narkohandlerne i Mexico for første gang.)

Den officielle festdag for Sankt Judas er 28. oktober, men den 28. i hver måned kommer der tusindvis af hans tilbedere for at bede til ham. Der bliver holdt 16 messer i sognet fra tidlig morgen til sen aften, og i menigheden kravler folk på knæ frem til helgenstatuen for at bede om hjælp, beskyttelse og overlevelse. Der kommer så mange, at politiet er nødt til at afspærre flere vejbaner uden for kirken.

Daniel Bucio elsker disse romerías, de religiøse fester, hvor folk maser, og der er madboder på gaden og en uendelig lang parade med statuer af Sankt Judas – nogle store, andre små, men alle fantastisk udsmykkede. Hans egen statue er i overensstemmelse med de ældgamle religiøse traditioner i hans hjemby klædt i en ankellang, glitrende kåbe og bærer aztekerherskernes fjerbesatte hovedpragt. Men i de senere år er Daniel Bucios glæde ved den månedlige pilgrimsfærd blevet ødelagt af stadig flere unge mænd og kvinder med tatoveringer og kæder og uden smil på læben. De ankommer i grupper og puffer sig frem gennem mængden, mens de hyppigt udveksler det, der ligner små pakker, i hurtige transaktioner. Daniel Bucio mener nok, han ved, hvad de har gang i.

“Desværre er der begyndt at komme en masse af disse unge her,” siger han. “De besudler Vor Herre og Sankt Judas’ navn – som intet har at gøre med denne her narcotráfico. Hvis alle, der kom her, kom i ægte hengivelse, ville man ikke se den slags folk.”

Pater Jesús García er medlem af en munkeorden, som blev grundlagt af Sankt Antonio María Claret, og som forretter mange af messerne til ære for Sankt Judas. Den lille og muntre præst er klar over, at nogle af de mennesker, der ser ud, som om de håber på at tjene en masse hurtige penge, kommer til kirken for at bede til helgenen. Men han gør sig umage med at påpege, at den nye dyrkelse af Sankt Judas går på tværs af alle sociale klasser og erhverv.

“Forleden dag kom der en politiker her og bad mig hjælpe ham med at bede om valgsejr. Tænk engang!” udbryder han fornøjet, og han har kun et skuldertræk tilovers for påstanden om, at Sankt Judas skulle være en narkohelgen. Pater Jesús foretrækker at fokusere på de mange nye i menigheden, der udviser ægte fromhed.

Måske er du interesseret i ...

Læs også