Maasai-folket skal have indflydelse

Maasai er et godt varemærke og nu skal folket bag have mere indflydelse på produkterne.

28. november 2013

Maasai hører til blandt verdens mest værdifulde varemærker. Over 80 produkter - herunder biler, tøj og smykker - til en samlet værdi af milliarder har fået navn efter det afrikanske nomadefolk. Isaac ole Tialolo fra organisationen Maasai Intellectual Property Initiative siger, at det eneste problem er, at ingen bad om maasaiernes tilladelse.

Maasai'erne skal have indflydelse

Organisationen forsøger at nå ud til alle stammer blandt de mere end 3 millioner maasaier, der er spredt ud over Kenya og Tanzania. Målet er at vælge medlemmer til et beslutningsdygtigt organ, som kan gennemgå forespørgsler om brug af navnet maasai til nye produkter og tage stilling til dem, der allerede findes på markedet. Det har blandt andet navajo-indianerne i USA gjort.

"Som de kulturelle ejere kræver vi respekt," siger Isaac ole Tialolo. "Vi ønsker at beskytte vores arv, vores navn, vores image."

Måske er du interesseret i ...

Læs også