Punkti er datter af en hyrde i Rajasthan, og det er helt nyt for hende at have tag over hovedet. Mændene i familien lever stadig ude under stjernerne, hvor de kan være tæt på deres dyr.

Galleri: Fortabte nomader

Indiens 80 millioner omvandrende folk har kun få rettigheder og er ofte ringere stillet end selv de kasteløse.

15. marts 2010

Indiens 80 millioner omvandrende folk har kun få rettigheder og er ofte ringere stillet end selv de kasteløse. Foto: Steve McCurry

Lyden fra trommerne får folk til at stimle sammen, når akrobater fra nomadefolket nat optræder ved byen Jodhpur i Rajasthan. De figurerer ikke i befolkningsstatistikkerne, og uden fast bopæl har de omrejsende gøglere svært ved at opnå statslige ydelser.

Hans horrible sår og dæmoniske ansigt er malet på for showets skyld. En gøgler fra Bahurupi nomadefolket forbereder sig på at underholde landsbyfolk i Maharashtrastaten.

Turbanen og de hvide gevandter afslører, at hyrden Achala tilhører rabari-folket. Rabarierne er “dem, som lever udenfor”, og generelt kan de ikke udstå at være spærret inde i landsbyer eller på gårde.

Der bliver færre åbne vidder til de omrejsende hyrder. I Kutch-regionen i Gujarat tvinger byggeriet af et kulkraftværk Sangbhai og hans vandbøfler ud på en omvej forbi kraftværkets mure, før de når til de græsningsarealer, der er tilbage.

I tørkeperioden er der ikke så meget at gøre for hyrderne, og rabari-folket ændrer rutiner. I Rajasthan tjener kvinderne 10 kr. om dagen ved at grave ud til et reservoir.

Mændene klipper får. Når regnen vender tilbage, drager de af sted med deres dyr, men de er afhængige af jordbesidderne for adgang til vand og græsningsarealer.

En Rabari-hyrde fører sine får til det sted, de skal sove for natten. Han sover udendørs med dem på en simpel måtte kaldet en charpoy.

12-årige Vijay Nath viser sin harmløse sandboa frem i en fåreavlerlejr i Gujarat. Hans familie holder udkig efter politiet. Det har været forbudt at tæmme slanger siden 1972.

En lille dreng er under oplæring af sine forældre, der er medlemmer af slangetæmmer-folket vadi.

Alt, hvad tryllekunstneren Ali og hans to partnere har brug for til deres forsvindelsesnummer, er lidt plads, fascinerede børn, og forældre, der er villige til at smide et par rupees til dem.

Ligesom mange andre omvandrende gøglere er vadi-folket blevet mere afhængige af at tigge. Trods sin alder fortsætter den 63-årige akrobat Mangabhai fra nat-folket med at optræde – her med spring gennem knivbesatte ringe.

En Rabari-kvinde i Gujarat besøger en grav. Et kraftværk præger landskabet bag gravstedet, hvilket en gang var omgivet af åbne græsmarker.

Sand bremser en rejsende gruppe. De er på vej til en landsby i Rajasthan, hvor mændene skal udøve en af de ældste kunster overhovedet: historiefortælling.

Sejldugen over lohar-folkenes kærre og hjem taler godt nok om den globale landsby, men grovsmedens håndværk og lave status har ikke ændret sig i generationer. Engang lavede de våben til konger. Nu fremstiller og reparerer de redskaber i grøftekanten.

Karma Tashi går på kostskole i Himalaya-regionen Ladakh. Det er noget helt andet end at bo i telt og vogte geder. Mange nomadebørn, der ser fremad, ønsker sig en fast adresse.

Tryllekunstneren Paras tiltrækker publikum i Rajasthan med sin narrehat, som er beklædt med knapper, mønter og skaller. Hans korttrick bliver imidlertid udkonkurreret af tv, som det nu også er muligt at se ude på landet.

Måske er du interesseret i ...

Læs også