Verdenskunstneren "JR"

I de sidste 13 år har JR brugt verden som sit lærred og sat portrætter op i gadebilledet overalt, ofte på steder, hvor han risikerer at blive arresteret, og hvor hans fotos kan få en politisk betydning.

4. september 2013 af Melody Kramer

Den franske kunstner JR tilbragte tre uger på Times Square i New York i noget, der ligner en pølsevogn. Men det var ikke pølser, han serverede, men fotos i megastørrelse. Newyorkerne, som han tog billeder af, kunne tage deres portrætter med hjem eller klistre dem op på gaderne. I Nairobi i Kenya tog han billeder af kvindeansigter og klippede deres portrætter midtover. Den øverste halvdel klistrede han på togvogne. Den nederste halvdel satte han op på bølgeblik på en skrænt under skinnerne. Når et tog kørte forbi, blev de halverede portrætter et kort øjeblik hele igen, og kvinderne, som var henvist til et liv på kanten af samfundet, fik således lov at komme fuldt til udtryk.

Hvorfor sætter du fotos op på steder, hvor man normalt ikke ser den slags?

For mig ligger skønheden i, at kunst kan optræde alle steder. Jeg elsker at se kunst, hvor man ikke forventer det. Det er en fornøjelse at se folk sætte deres portrætter op alle mulige underlige steder, når de aldrig selv har været på et kunstmuseum. Derfor skal vi have fotos de steder. Så alle kan se dem. Hvorfor skulle alle ikke have glæde af dem?

Hvordan finder du ud af, hvor du skal hen i verden næste gang?

Alle de steder, jeg har været, har jeg besøgt, fordi jeg så dem i fjernsynet og fik lyst til at se dem med egne øjne. Hvert sted jeg har været, har været som reaktion på en begivenhed, der havde fundet sted samme år. I Kenya var der et oprør. I Mellemøsten, ja, det hører man om i nyhederne hver dag.

Har du været ude for, at et af dine projekter ikke kunne gennemføres?

Jeg tog til Nordkorea og kunne ikke gøre noget. Somme tider bliver man af et samfund mindet om, at kunst ikke er velkommen alle vegne. Det er ikke min hensigt at bryde loven, min kunst er bare sådan, at den indimellem gør det.

Hvordan var det at tage til Cuba?

Det gik op for mig, at folk aldrig havde set et portræt af andre end Fidel, Che eller Raul. De spurgte: "Er det billeder af Fidel eller Raul fra en anden vinkel?" Og vi svarede: "Nej, det er Pablo. Han bor henne på hjørnet."

Måske er du interesseret i ...

Læs også