Tyskers sære vaner ødelagde ekspedition

Den tyske videnskabsmand Eduard Vogels opførsel var så sær at en britisk sponsoreret ekspedition ned gennem Afrika endte fatalt.

27. marts 2013 af Hans Henrik Fafner

Alt tegnede godt, da den britiske opdagelsesrejsende James Richardson, i 1850 begyndte at krydse Sahara for at nå frem til Chad-søen på den anden side af ørkenen. Og han glædede sig over at Udenrigsministeriet i London havde tilladt ham at tage den tyske videnskabsmand Heinrich Barth med sig på turen, for på det tidspunkt gik tyskere for at være de bedste.

Men de løb ind i vanskeligheder. Richardson døde i marts året efter, og da den tredje videnskabsmand på turen også omkom, stod Barth alene. Briterne besluttede derfor at sende en ny mand af sted, og det blev den højt ansete botaniker og astronom, Eduard Vogel, som også var tysker. Han rejste fra Tripoli i Nordafrika i marts 1853, og nåede da også frem til byen Kukawa, hvor han noget senere mødte Barth. Men ekspeditionen kom aldrig til at fungere, hvilket nok mest skyldes Vogels sære vaner og iltre temperament.

Flere nægtede at rejse videre, så længe Vogel var med, og i 1855 rejste denne videre alene, ledsaget af to ingeniører og fire tjenere. Den lille gruppe nåede frem til Ouaddai i det sydlige Sudan. Her blev den lokale sultan straks mistænksom overfor europæerne – han mente, de havde andre motiver, fordi de to ingeniører var militærfolk, han kunne heller ikke kommunikere med Vogel, der nægtede at lære arabisk, og han fandt det underligt at Vogel næsten udelukkende levede af æg. Så da Vogel uden at bede om lov besteg det hellige bjerg Treya, lod han tyskeren slå ihjel.

Kun Barth nåede hjem til Europa. Han skrev sin rejseberetning i fem bind, som han ikke bare lod udkomme på engelsk, men også på tysk. Dette brød de engelske myndigheder sig bestemt ikke om.