Mød pionerpiloten Barrington Irving

Barrington Irving er en af vores udvalgte vovehalse i portrætserien om modige mænd og kvinder, som rykker grænserne på deres felt.

3. april 2013 af Pat Walters

Da 23-årige Barrington Irving landede i Miami den 27. juni 1997, blev han den yngste person (og første amerikaner af afrikansk herkomst) til at gennemføre en soloflyvning kloden rundt. Den tidligere gymnasie-fodboldstjerne havde kun studeret luftfart i et år, da han begyndte at søge sponsorer, så han kunne bygge et enmotors fly til den 44.000 km lange tur. Barrington Irving fortæller, at han satte sig for soloflyvningen for at inspirere unge mennesker til at vokse sig stærkere ved at afprøve grænserne for deres formåen. I dag er han både pilot og lærer og bruger sine erfaringer til at opmuntre børn i Florida til at udforske luftrummet.

Hvorfor flyver du? Det, jeg elsker ved at flyve, er, at man befinder sig midt imellem himmel og jord. Ens liv hænger frit i luften. Det kræver så meget præcision. Jeg kan ikke komme i tanker om andet, der giver sådan et adrenalinsus og samtidig gør en så fredfyldt.

Fortæl mig om en episode, hvor du oplevede den blanding af følelser. Hver gang jeg fortæller den her historie, får jeg gåsehud. Jeg lettede fra det nordlige Japan og skulle flyve til en lille ø i Alaska ved navn Shemya [det var på Stillehavsetapen af jordomflyvningen]. Det var en meget turbulent tur med vindhastigheder fra over 30 m/s til op omkring 55 m/s, og det blæste i alle retninger. De sidste tre timer opstod der en voldsom isstorm. Jeg husker, at ruteflypiloter kaldte mig over radioen og spurgte, hvad pokker jeg lavede dernede. De sagde, at jeg var nødt til at vende om. Og der sad jeg i et enmotors fly. Jeg svarede: “Jeg har ikke nok brændstof til at vende om.” Så bad de mig om mine forældres navn og telefonnummer. De sagde, at jeg aldrig ville klare den. Da jeg landede på Shemya, havde jeg kun brændstof nok i tanken til 12 minutter mere. Da vidste jeg, at det var mit kald at gøre det her.

Du leder en skole, hvor børn lærer om natur- og ingeniørvidenskab? Vi satte eleverne til at bygge et fly fra bunden. Jeg sagde, at jeg nok skulle flyve det. Mens de byggede det, hørte man: “Åh, jeg har vist gjort det her galt,” eller: “Jeg har brug for hjælp her!” Efter at jeg var kommet i luften, slog det mig, at jeg fløj noget, som børn havde bygget. Jeg tænkte: Hvad sker der, hvis motoren sætter ud?

Men det kunne flyve? Ork ja. Det fløj fint.

Måske er du interesseret i ...

Læs også