Sneglen, der overlever at blive spist

Forskere har fundet små snegle, der kan overleve en voldsom rejse: en tur gennem fugles fordøjelsessystem.

20. juli 2011 af Rachel Kaufman, National Geographic News

Bittesmå snegle kan overleve at blive spist af fugle – og når de kommer ud i den anden ende, har sneglene ikke lidt den mindste overlast, fortæller en ny undersøgelse.

Forskere, der har studeret ekskrementer fra vildtlevende japanske brillefugle (Zosterops japonicus), har bemærket et forbavsende antal intakte små sneglehuse, især fra Tornatellides boeningi. Denne 0,25 cm store snegl er almindeligt udbredt på Hahajima-øgruppen, der ligger ca. 1000 km syd for Tokyo.

Sammen med nogle kolleger fodrede Shinichiro Wada, der er ph.d.-studerende på Tohoku universitet i Japan, indfangne brillefugle med over 100 snegle. En anden japansk fugl, der vides at spise T. boeningi, kastanjeøret bulbul, gav de andre 55 snegle.

Holdet fandt ud af, at omkring 15 % af sneglene passerede levende gennem begge fuglearters fordøjelseskanaler. En enkelt snegl lagde endda æg kort efter, at den var kommet ud – tilsyneladende uanfægtet af den utrolige rejse.

Snegle rejser i fuglenes tarme

Mens sneglene passerer gennem fuglenes tarmsystem – en proces, der tager mellem 30 minutter og to timer – kan de uforvarende blive transporteret til nye levesteder.

Således opdagede holdet, at T. boeningi i naturen udgør én stor genetisk gruppe.

T. boeningi-snegle, der ikke fra starten blev fundet i brillefuglenes klatter, eller var gået i stykker, da de blev fundet, var genetisk langt mere isolerede – med andre ord så de ikke ud til at flytte sig til nye levesteder.

Denne måde at transportere sig på har dog også sine begrænsninger, siger forskerne. Eftersom fuglenes fordøjelse ikke ligefrem foregår i snegletempo, "tror vi, det vil være svært for sneglen at migrere over et helt øhav", siger Shinichiro Wada i en e-mail.

Sneglenes overlevelse en gåde

Tilbage står gåden om, hvordan sneglene bærer sig ad med at overleve at blive spist. Deres lille størrelse forhindrer måske sneglehusene i at gå i stykker, men fordøjelsesprocessen kan næppe være en fornøjelsestur for nogen levende skabning.

Ifølge Shinichiro Wada kan disse snegle, ligesom mange andre snegle på landjorden, forsegle sneglehusets åbning med en hinde af indtørret slim.

"Det kan måske være en udslagsgivende faktor, fordi den lillebitte åbning i sneglehuset i kombination med hinden muligvis kan forhindre indsivning af fordøjelsesvæsker," siger han.