Zoltan Takacs

Nye blinde slanger fundet

Ormeagtige skabninger levede på Madagaskar, før det blev til Madagaskar.

7. april 2010 af Brian Handwerk, National Geographic News

Generne hos en nyopdaget slangefamilie tyder på, at der har levet blinde slanger på Madagaskar fra et godt stykke tid, før det overhovedet blev en ø.

Opdagelsen hjælper med at afkode, hvordan disse sjældent sete – og næsten ikke seende, selv om de ikke er totalt blinde – slanger endte med at kolonisere store dele af kloden.

Blinde slanger bliver op til 30 cm lange, og de opfører sig meget ligesom orme og lever under jorden på alle kontinenter undtagen Antarktis. I modsætning til orme har blinde slanger dog ryghvirvler og bittesmå skæl.

“Kontinentaldriften har haft en stor indvirkning på blinde slangers udvikling ved at adskille bestande, når kontinenter fjernede sig fra hinanden,” siger Nicolas Vidal fra Muséum National d’Histoire Naturelle i Paris.

Nicolas Vidal har været med til at lede undersøgelsen, der er offentliggjort i tidsskriftet Biology Letters.

Madagaskar, der nu betragtes som en del af Afrika, løsrev sig for 94 millioner år siden fra, hvad der nu er Indien.

Siden har de blinde slanger på Madagaskar forandret sig nok til at grundlægge en helt ny familie, tilføjer Blair Hedges, der er biolog på Penn State University i USA og også har ledet undersøgelsen.

Blinde slanger løsriver sig fra “Indigaskar”

Der eksisterer stort set ingen fossiler af blinde slanger, så deres udviklingshistorie har været et mysterium.

Men ved at sammenligne fem gener fra 96 vidt spredte arter af blinde slanger har forskerne været i stand til at kortlægge slangernes evolutionære stamtræ.

Ved hjælp af skønnede tidsrammer for genetisk mutation kunne holdet anslå, hvornår de forskellige arter var opstået.

De ormelignende slanger dukkede først op på det sydlige superkontinent Gondwana, siger holdet.

Da Gondwana delte sig, blev de blinde slanger isoleret i Indigaskar, som forskerne kalder det, en landmasse, der omfattede, hvad vi nu kender som Indien og Madagaskar.

Relativt kort tid efter delingen opstod den nyopdagede familie, viser de genetiske data.

Mysterium omkring blinde slangers udbredelse

Efter at “Indigaskar” havde delt sig, bredte de blinde slanger sig på en eller anden måde langt uden for Indien og Madagaskar.

På mystisk vis dukkede slangerne op i Australien for omkring 28 millioner år siden, en periode hvor der ikke var nogen landforbindelser til det kontinent.

Og afrikanske og sydamerikanske slægtslinjer af blinde slanger delte sig tilsyneladende for kun 63 millioner år siden. Det er omkring 40 millioner år efter, at Afrika og Sydamerika delte sig op, så drivende landmasser kan ikke have forårsaget den senere evolutionære opdeling.

Så hvordan sprang slangerne fra et kontinent til et andet?

Når man udelukker kontinentaldrift – og selvfølgelig flyvning – “kan man se, at der må være sket spredning over havene, for at disse slanger har kunnet komme til Australien og også kolonisere Sydamerika og de caribiske øer,” siger Blair Hedges.

Med andre ord begav slangerne sig af sted på tømmerflåder og krydsede oceanerne ombord på flydende vegetation, der var lastet med de insekter, de levede af.

“Nogle forskere har hævdet, at spredning over havene er en usandsynlig måde for organismer, der lever under jorden, at blive spredt ud over verden på,” siger Blair Hedges i en udtalelse.

“Vores data bestyrker dog påstanden om, at den slags ‘usandsynlige’‘ begivenheder ikke desto mindre har fundet sted i løbet af udviklingshistorien.”