Zoltan Takacs

Ny giftig slanget fundet et "hemmeligt" sted

En stor, "smuk" slange med olivengrønne øjne er blevet opdaget i en fjerntliggende skov i Tanzania.

4. januar 2012 af Christine Dell'Amore, National Geographic News

Den smukke afrikanske træhugorm med den kraftige krop har sorte og gule zigzag-mønstre og gule, hornagtige skæl over de olivenfarvede øjne, siger Tim Davenport, landechef for Wildlife Conservation Society i Tanzania. Det 0,6 m lange reptil blev opdaget i 2010-2011 i forbindelse med en kortlægning af biodiversiteten i en fjerntliggende skov i Tanzania.

Til gengæld er den grønøjede skabning ekstremt sjælden. Dens leveområde i skoven, som allerede er under 100 km2 stort, skrumper som følge af menneskelig indtrængen og andre faktorer, siger Tim Davenport. På den baggrund forventer Tim Davenport, at International Union for Conservation of Nature vil sætte slangen på listen over stærkt truede arter.

Slangens tilholdssted holdes hemmeligt

Nøjagtig hvor slangen er fundet, holdes hemmeligt - bl.a. for at beskytte dyret mod kæledyrsamlere, siger Tim Davenport. Afrikanske træhugorme er populære som kæledyr i mange lande, og indfangning af dyrene på deres naturlige levesteder er en global tendens i handlen med vilde dyr. "Det har en ødelæggende virkning på vilde bestande", siger Tim Davenport på sin hjemmeside. "I en sådan grad," siger han, "at [handlen med vilde dyr] mange steder i Afrika udgør den største trussel mod mange arters overlevelse i naturen."

Forskerne ved endnu kun lidt om slangens biologi, bortset fra at den ligesom alle andre hugorme er giftig.