Zoltan Takacs

Grøn slange med rubinøjne opdaget

En ny art grubehugorm med juvelfarvede øjne er blevet fundet i skovene i Sydøstasien, siger forskere.

30. marts 2011 af Brian Handwerk, National Geographic News

En ny slangeart, der har fået navnet den "rubinøjede grønne grubehugorm" (Cryptelytrops rubeus) er blevet opdaget i Sydøstasien. Slangen lever i skove i nærheden af Hô Chi Minh og rundt omkring i de lave bjerge i det sydlige Vietnam og det østlige Cambodjas Langbian-plateau.

Mellem 1999 og 2003 har forskere indsamlet grønne grubehugorme i Thailand, Laos, Vietnam og Cambodja og undersøgt dem i laboratoriet, og på baggrund af fysiske kendetegn og genetiske test har de identificeret nye arter.

"Vi kender kun denne art fra nogle få eksemplarer, og meget få mennesker i verden har set denne slange," siger Anita Malhotra, der er medforfatter til undersøgelsen og molekyleøkolog på Bangor University i Storbritannien. "Helt ærligt ved vi meget lidt om, hvordan den gebærder sig."

Mystiske spisevaner

Den nye arts spisevaner har været vanskelige at afdække, siger forskere.

"Det er meget svært at få information om, hvad disse fætre spiser,” siger Anita Malhotra. “Slanger er så gode til at fordøje ting, at det, der er tilbage i deres ekskrementer – hvis man overhovedet kan finde nogle – kun er meget svært fordøjelige rester som hår fra pattedyr eller skæl og kløer fra reptiler.

"Frøer er så lette at fordøje, at der bogstaveligt talt ikke er noget tilbage."

Søger føde på jorden

Den nye art kan somme tider findes på jorden, hvor den ofte søger føde, tilføjer Anita Malhotra. "Og de dukker ofte op i nærheden af vandløb, så man må gå ud fra, at frøer udgør en væsentlig andel af det, de spiser.

"Vi ved også, at andre relaterede arter spiser små pattedyr, og disse nært beslægtede dyr ligner dem sikkert i økologisk henseende."

Det vides ikke, hvor godt slangen vil kunne tilpasse sig andre levesteder, så det er uvist, om den rubinøjede grønne grubehugorm skal betragtes som en truet art. Men Anita Malhotra og hendes kolleger håber, at slangen ikke bliver offer for samlere af sjældne dyr, der jagter berømmelse.

"Rubiner", som slangerne kaldes, "er muligvis meget sårbare over for det", siger hun, "fordi det er sådan en smuk art."