Ukrudtsmiddel får hanfrøer til at lægge æg

Den såkaldte gravide mand har fået selskab: En af de mest almindelige ukrudtsdræbere i USA kan få hanfrøer til at lægge æg, viser en ny undersøgelse.

11. marts 2010 af Rachel Kaufman, National Geographic News

Atrazine, der er meget brugt som ukrudtsmiddel på afgrøder i USA, forstyrrer endokrin systemet og dermed dyrs forplantningssystem.

Tidligere forskning har vist, at atrazine kan give amfibier af hankøn feminine egenskaber: Hanfrøer, der udsættes for atrazine, har fx lavere testosteronniveau, producerer mindre sæd og ændrer sågar deres parringsvaner og vælger hanner frem for hunner.

Nu har forskere opdaget, at kemikaliet forvandler hanfrøer til fuldt funktionsdygtige hunner – og at stoffet måske er med til at reducere bestanden af amfibier verden over.

Atrazine “bliver ved at dukke op”

For at undersøge kemikaliets virkning opdrættede lederen af undersøgelsen, Tyrone Hayes, 40 afrikanske sporefrøer med maskuline gener fra udklækning til voksenalder i en opløsning, der indeholdt 0,003 % atrazine. Fire af de voksne frøer – eller 10 % - udviklede sig til, hvad der lignede helt normale hunner.

Tyrone Hayes, der er biolog ved University of California i USA, og hans kolleger dissekerede to af de fire og fik bekræftet, at de havde æggestokke, men havde bibeholdt deres maskuline dna. De to andre frøer parrede sig med hanner og lagde æg, der klækkede og blev til voksne frøer. Alt afkommet havde maskuline kromosomer og så ud til at være sunde og raske.

Af de atrazine-eksponerede hanner, der ikke udviklede æggestokke, var 80 % ude af stand til at producere sæd.

Tyrone Hayes, der også får støtte fra National Geographic som lovende forsker, siger, at selv han er temmelig overrasket over pesticidets mange bivirkninger.

“Som forsker tænker man altid, at der må være en alternativ forklaring,” siger han. “Men der er det ved atrazine, at det bliver ved at dukke op.”

Virkninger på mennesker?

Selvom der ikke har været mange undersøgelser af kemikaliets virkninger på mennesker, har nyere forskning kædet atrazine-eksponering sammen med brystkræft.

USA’s miljøagentur (EPA) har for nylig meddelt, at det vil foretage en ny undersøgelse af atrazine – der har været forbudt i EU siden 2004 – for at fastslå mulige skadevirkninger på mennesker.