Giftig kæmpehveps opdaget i Indonesien

Hannerne af de giftige hvepse fra Indonesien har lange, piggede kæber, måske for at kunne beskytte deres larver, fortæller en ny undersøgelse.

28. marts 2012 af Dave Mosher, National Geographic News

En ny art giftig kæmpehveps er blevet fundet på den indonesiske ø Sulawesi, siger forskere.

De fem cm lange, sorte hvepse er noget af et mysterium. Alle de eksemplarer af hvepsen, der er fundet indtil nu, har været døde.

"Jeg er ikke sikker på, at en forsker nogen sinde har set en i live, men de ser meget mærkelige ud," siger en af forfatterne til undersøgelsen, Lynn Kimsey, der er entomolog på University of California i USA og har været med til at opdage insektet.

"Det er den ekstreme udgave af underfamilien [larrine hvepse], som de tilhører."

Larrine hvepse graver typisk reder til deres æg og larver på åbne, sandede steder. De voksne eksemplarer bliver ikke længere end 2,5 cm, hvilket gør den nyopdagede Megalara garuda til "kongen af hvepsene", siger forfatterne til undersøgelsen.

Nye hvepse har piggede kæber

Hunnerne af hvepsearten M. garuda ligner de fleste andre hvepsearter, men hannerne har lange, seglformede kæber.

Hannernes flade ansigter og store, piggede kæber kan muligvis være noget, de har udviklet for at beskytte en rede, der indeholder sårbare larver, siger Lynn Kimsey.

"Andre hvepse af samme art plyndrer ofte underjordiske gange for føde, og parasitter prøver også at komme derned," siger hun. "Der er en stor fordel ved at have reden beskyttet. Måske er det på den måde, hannen er med til at sikre sit faderskab."

Generelt "ved vi ikke, hvad denne hveps gør", siger Lynn Kimsey. "Men den fodrer sandsynligvis sine larver med græshopper ligesom andre hvepse i samme underfamilie."

Mytiske hvepse truet

Lynn Kimsey og medforfatter Michael Ohl fra Berlins Humboldt-universitet, fik det første glimt af den nye hveps på Museum Zoologicum Bogoriense i Indonesien, hvor insekterne havde ligget i magasin siden 1930. Michael Ohl fandt også uidentificerede eksemplarer på Humboldt-museet i Berlin.

På en ekspedition i 2009 fandt holdet flere hvepse på en kakaoplantage i de sydøstlige bjerge på Sulawesi. Da de skulle navngive M. garuda, lod holdet sig inspirere af Indonesiens nationale symbol, en mytisk skabning i Hindu-religionen, som er halvt menneske og halvt fugl, og som hedder Garuda.

Selv om der måske lever op til 100.000 insektarter på Sulawesi, tror Lynn Kimsey, at "kun halvdelen har navne".

Men fremtiden for disse arter, heriblandt den nyopdagede hveps, er usikker. Siden 1960'erne er skovene i området i stigende omfang blevet ryddet til fordel for plantning af forskellige afgrøder.

"Stedet, hvor vi indsamlede hvepse, skal efter planen være et åbent nikkelbrud," siger Lynn Kimsey.

"Jeg bliver dårlig bare ved tanken om det."

Undersøgelsen af de nye kæmpehvepse blev bragt for nylig i tidsskriftet ZooKeys