Hvilke dyr bliver ældst?

Det kan være svært at gøre op hvor gamle nogle dyr er og der er stor forskel blandt for eksempel pattedyr og krybdyr.

25. marts 2014

Blandt pattedyrene bliver hvalerne ældst. I 1999 fandt forskere en grønlandshval, der havde nået en alder af 211 år. Alderen konstateres gennem analyse af aminosyrer i hvalens øjne.

Ældst fugl

Den ældste fugl, man kender til, er den afrikanske gråpapegøje, der i fangenskab er blevet 73 år. Flere mener dog, at de kan blive op til 80 år. Den ældste fugl i naturen er en laysonalbatros-hun, der nu er 63 år, og som overraskede alle ved at få endnu en unge i februar sidste år.

Den ældste østers var 507 år gammel

I krybdyrenes verden er det kæmpeskildpadderne på Galapagosøerne og Aldabra, der bliver ældst: op til 200 år. Men molboøstersen slår skildpadden i den henseende. Forskere fangede i 2006 en nær Island og kunne – ved at tælle årringe på skallen – konstatere, at den var 507 år gammel.

4000 år gamle koraller

Alligevel kan verdens ældste dyr være meget ældre. I 2009 fandt forskere en koraldyrkoloni af slægten Leiopathes nær Hawaii, som de opgjorde til at være over 4000 år gammel. Andre betvivler dog koloniens alder. De mener, en stor del af den er død, og at den levende del er meget yngre.