Muskelsvulmende ørreder

De genetisk manipulerede fisk har 15 % mere kød. Lækkert?

12. april 2010 af James Owen, National Geographic News

Forskere har skabt hundredvis af muterede fisk med ”vaskebrætmaver” og muskelsvulmende ”skuldre” ved hjælp af et skud nye gener.

Selv om fiskene næppe kommer til at vinde skønhedskonkurrencer, kan de genetisk manipulerede regnbueørreder måske få en vis efterspørgsel, fordi de hver indeholder 15-20 % mere kød end almindelige ørreder, siger forskere.

De genetisk modificerede ørreder er udviklet med henblik på fiskeopdræt og er resultatet af 10 års forsøg af et hold ledet af Terry Bradley fra University of Rhode Islands afdeling for fiskeri, dyr og veterinære videnskaber.

Holdet injicerede forskellige typer dna fra andre arter i 20.000 æg fra regnbueørreder, hvilket gjorde dem transgene. Det tilførte dna skulle undertrykke et protein ved navn myostatin, og det virkede tilsyneladende på 300 af æggene og frembragte muskuløse superfisk.

De transgene ørreder indeholder gener, der er modelleret efter myostatin-hæmmende proteiner, som findes i kraftigt bygget kvæg af racen belgisk blå, en type kødkvæg, der er kendt for sit ”overmuskuløse” udseende.

Hos pattedyr, heriblandt mennesker, er myostatin kendt for at holde væksten af musklerne i skak. Regulering af myostatin er udråbt som en mulig metode til at bremse sygdomme som muskelsvind hos mennesker.

Selv om nogle ørreder med ændrede gener er godkendt til markedsføring, mangler ørreder med tilført dna fra andre arter endnu at blive godkendt til kommerciel brug, oplyser zoolog Fredrik Sundström fra universitetet i Göteborg.

Andre genetisk modificerede ørreder, der er i støbeskeen, er blevet manipuleret til hurtigere vækst, modstandsdygtighed over for sygdomme eller overlevelse i iskoldt vand (ved hjælp af ”kølervæskegener”).

Ifølge Fredrik Sundström, der har undersøgt de potentielle risici ved at sætte transgene ørreder ud i naturen, viser undersøgelser, at fiskene ikke alene kan yngle i floder, men også overføre deres laboratorie-modificerede gener til naturlige bestande.

”Under visse forhold klarer de transgene fisk sig bedre end de vilde former, men under andre betingelser ser vi det modsatte,” tilføjer han.

”Hvis de har meget føde, kan de transgene fisk udnytte den føde bedre, men hvis der er rovdyr i nærheden, er de tilsyneladende også mere udsatte for at blive bytte,” siger Fredrik Sundström.

Han tvivler dog på, at den seneste transgene ørred vil kunne finde tilstrækkeligt med føde i naturen til at ernære sin bodybuilder-agtige fysik – eller at den kraftige fisk vil være i stand til at bevæge sig hurtigt nok til at undgå at blive spist.

Men hvis det lykkes fiskene at overleve ude i naturen – for eksempel hvis de unge fisk kan ”vokse sig for store til at fugle kan ernære sig på dem” – kan de måske overtage deres økosystemer, siger Fredrik Sundström.

Eksempelvis, siger han, kan de muskuløse ørreder måske bruge deres størrelse til at udkonkurrere deres umodificerede fætre og kusiner, som derved efterlades med en ringe fødemængde og en usikker fremtid.