Hvordan går fugleedderkopper lodret op?

Edderkoppeeksperter forstår ikke hvordan disse fugleedderkopper kan gå på lodrette, glatte overflader.

10. november 2011

Fugleedderkopper er blandt de største, mest primitive og bedst kendte edderkopper. Men edderkoppeeksperter forstår stadig ikke helt, hvordan disse kryb kan gå på lodrette, glatte overflader.

De er nemlig for tunge til at bruge klæbende fodhår som andre edderkopper. Nogle mener, at fugleedderkoppen frigør silke fra fødderne; andre, at silken kun kan komme fra spindevorter på kroppen, og at fødderne blot fordeler silken.

Biolog Claire Rind fra Newcastle University og hendes hold har studeret flere arter, bl.a. en Grammostola rosea, som de satte i et glasterrarium med mikroskopglas på siderne. Da beholderen blev vippet, gled edderkoppen, men holdt fast.

Video viste, at kun fødderne rørte siderne, der nu havde silke-fodaftryk på. Forskerne nærstuderede afstødte eksoskeletter, der havde spor af silke på fødderne og noget, der lignede dyser, langs hårene.

Selvom nogle eksperter fortsat er skeptiske over for de silkeskydende foddyser, arbejder Claire Rind videre for at afsløre mere om fugleedderkoppens silkespinderi.

Spørg os:

Har du et spørgsmål til NG’s eksperter? Send mail til [email protected]. Kun spørgsmål, der bringes i bladet, bliver besvaret og præmieres med et flot verdenskort.