Skandinaviske dinosaurrester findes primært på Bornholm og i Sverige.

© SHUTTERSTOCK/YURIY PRIYMAK/STOCKTREK IMAGES/GETTY IMAGES/ MICHAEL B.H.

Forskere har fundet dinosaur-fodspor i Skandinavien

Forskere har fundet fodspor, tænder og knoglestumper fra op mod 20 forskellige dinosaurer, der levede i det område, der i dag er Skandinavien.

30. august 2017 af Malene Breusch Hansen, Illustreret Videnskab

Flere dinosaurarter har vandret rundt i det område, som i dag hedder Skandinavien.

Fodspor, tænder og knoglestumper er fundet fra omkring 20 forskellige dinosaurer – størstedelen i Sverige.

>> Læs mere om de forhistoriske kæmpedyr - køb vores blad her.

Klimaet i Skandinavien under dinosaurernes dominans på Jorden passede fint til kæmpeøglerne.

ANKYLOSAURIDAE SAICHANIA:

Ankylosauridae saichania was een vegetariër van 2 ton. Zijn lichaam had een sterk, stekelig pantser. De dinosaurus verdedigde zich tegen roofdieren door met zijn staart te meppen.

DROMAEOSAUROIDES BORNHOLMENSIS:

Dromaeosauroides bornholmensis was een vrij kleine roofdinosaurus met een schofthoogte van zo’n 3 meter. Hij was verwant aan de snelle Velociraptor en had een dicht verenkleed.

Dinosaurerne stortrivedes i det skandinaviske klima

Dengang lå det nordlige Europa væsentligt tættere på ækvator, og den globale temperatur var samtidig en del højere end i dag - særligt i de arktiske områder. Forholdene gjorde klimaet i Skandinavien subtropisk.

Sedimenter fra dinosaurernes storhedstid i de geologiske perioder trias, jura og kridt ligger dog gemt væk langt under jordoverfladen de fleste steder i Skandinavien.

Mange af sedimenterne ligger som ren kalk aflejret under havet, hvor forskerne ikke kan komme til at grave efter dinosaurresterne, og derfor er kun få dinosaurrester fundet i Skandinavien.

Skandinaviske dinosaurrester findes primært på Bornholm og i Sverige.