Bæltedyr spreder spedalskhed

Flere tusinder af amerikanere får hvert år spedalskhed uden at have rejst i lande, hvor sygdommen er udbredt. Nu har forskere løst gåden.

Forskere har løst gåden om, hvorfor snesevis af amerikanere hvert år får spedalskhed uden at have rejst i lande, hvor sygdommen er udbredt.

Det er bæltedyrets skyld. Gensekventering viser, at mennesker og bæltedyr i den sydlige del af USA deler en særlig stamme af bakterien, der forårsager spedalskhed.

Infektionen kan ligge i dvale i årevis, før den giver hududslæt, nerveskader og muskelsvækkelser. Nu tyder det på, at sygdommen kan overføres til mennesker fra bæltedyr, hvis kølige kropstemperatur (32º) gør dem til perfekte værter.

Risikoen er lav – kun 5 % af os er genetisk modtagelige over for sygdommen – men rådet er alligevel: "Rør ikke ved bæltedyr."

Fakta om spedalskhed

• Hvert år udbryder der 250.000 nye tilfælde. • Håndtryk eller sex smitter ikke. Bakterien menes at inficere via sår eller slimhinder. • I dag kan sygdommen behandles medicinsk, og det er sjældent, at fingre og tæer falder af. • 20 % af de niringede bæltedyr i det sydlige USA er bærere af syg­dommen­.