Er tyngdekraften den samme over alt?

Nej, tyngdekraften på Jorden varierer.

Blå: Svagere tyngdekraft (mindre massetæthed). Rød og gul: Stærkere tyngdekraft (større massetæthed).
Stefan Fichtel

Set fra rummet ser kloden ud som en blå marmorkugle, men for forskere, der studerer forbindelserne mellem tyngdekraft, geologi og klima, ligner Jorden mere en bulet kartoffel.

Modellen ovenover, kaldet en geoide, viser, hvordan Jorden ville se ud, hvis man former den, så den afspejler den vekslende tyngdekraft, der forårsages af variationer­ i massetætheden inde i planeten. Geoiden er udarbejdet af Det Europæiske Rumagentur (ESA) og er den nyeste og hidtil mest detaljerede.

Landskabet, f.eks. bjerge, har en vis effekt på tyngdefeltet, men geologiske strukturer helt inde i Jordens kappe har stor betydning for Jordens tiltrækningskraft.

I områder med mindre massetæthed er tyngdekraften svagere. F.eks. ligger geoidens laveste punkt i Det Indiske Ocean, hvor en kollision mellem to lithosfæreplader for millioner af år siden måske bevirkede, at der blev dannet bjergarter med mindre massetæthed.

Man kan også studere ændringer i geoiden over tid for at se, hvordan klimaet påvirker Jordens overflade.

Nye satellitdata fra NASA viser, at tyngdekraften i polernes iskapper slækkes, efterhånden som et varmere klima ændrer deres masse fra is til vand.