Jordens indre: Bor afslører hemmelighed

Dybt inde i Jorden findes en skinnende grøn bjergart, peridotit, der kan løse gåden om, hvordan vores planet blev skabt.

Hernán Cañellas

Bjergarten er en del af Jordens kappe, der udgør 84 % af planetens masse. Det er stykker af denne bjergart, ændret af varme og tryk, som spys ud fra vulkaner og i poleret udgave bliver til ædelstenen peridot. Frisk peridotit har ingen dog set.

Nu vil et internationalt forskerhold bore gennem Jordens skorpe og hente den første prøve. “Uspolerede prøver fra kappen ville være en geo­kemisk skat svarende til Apollos månesten,” siger Damon Teagle fra University of Southampton i Storbritannien.

Forskerne leder ud for Costa Rica, Baja California og Hawaii for at finde egnede boresteder. Her er sedimenterne tynde, og kappen kølig nok. Men der er ca. 4 km til havbunden, så der skal bores dybere, end selv olieindustrien gør.

Nu er en dyb nok boring mulig med det japanske skib Chikyu, der kan bære knap 10 km borerør. Borene er af wolframkarbid for at modstå den ultrahårde sten, der før har ødelagt udstyret. Boringen er sat til at begynde inden 2020.