VIRUSDRÆBER

Et mikroskopisk protein gemt i denne giftfrøs hudslim gør kål på den meget udbredte H1-influenza.

© Sanil George / Jessica Shartouny

Frøslim dræber aggressiv influenza

Influenza-virussen H1 står bag hundredetusinder af årlige dødsfald, men nu har forskerne fundet en lovende virus-dræber i huden på en slimet, indisk giftfrø.

3. maj 2017 af Mikkel Skovbo, Illustreret Videnskab

Omkring 500.000 mennesker dør hvert år af influenza.

Én af de værste syndere er den udbredte influenza-virus H1, der er svær at beskytte sig imod, da den konstant muterer og ændrer karakter. Det så vi bl.a. under svineinfluenzaen i 2009, der slog godt 18.000 menneske ihjel, og den spanske syge 1918-19, som har mindst 40 mio. liv på samvittigheden.

Nu har har forskere fra Emory University i USA og Rajiv Gandhi Center for Biotechnology i Indien imidlertid opdaget et nyt våben mod influenza-varianten: et virusdræbende protein fra hudslimen på en indisk giftfrø.

“Jeg røg næsten ned fra stolen,” siger professor i mikrobiologi ved Emory University, Joshy Jacob.

Forsøgsdyr overlever dødelig dosis H1

Forskerholdet undersøgte frøen Hydrophylax bahuvistaras slim for små proteiner – såkaldte peptider – der er kendt for at have en bakteriedræbende effekt.

Til deres overraskelse fandt de et peptid, der også kunne slå H1-influenza-virus ihjel ved at binde sig til virus-variantens proteinoverflade.

Forskerne testede straks peptidet, navngivet urumin efter et gammelt indisk sværd, ved at sprøjte det op i næsen på mus og udsætte dem for en dødelig dosis H1-virus. Alle musene overlevede.

Slimforskere kan blive menneskehedens helte

Opdagelsen er lovende, da frø-peptider kan blive et vigtigt våben mod influenza-pandemier i fremtiden.

Når nutidens vacciner og medicin står magtesløse overfor muterede og resistente virus-varianter, kan peptider gå hen og blive menneskehedens es i ærmet.

Det kræver dog, at man finder en måde at bruge peptider i mennesker på, uden at kroppens enzymer nedbryder virus-dræberne.

Det arbejder forskerholdet på netop nu, ligesom de forsøger at lokalisere andre frø-peptider med dræbende effekt på bl.a. denguefeber og zikavirus.