Sover din hjerne mens du er vågen?

Vigtige dele af hjernen, der ikke har fået nok søvn, kan slå fra og dermed forhindre beslutninger.

2. maj 2011 af Christine Dell'Amore, National Geographic News

Hvis du mener, du kan fungere med et minimum af søvn, er her en øjenåbner: Dele af din hjerne kan finde på at slumre ind, selv om du er lysvågen, hævder en ny undersøgelse med rotter.

Forskere har fulgt den elektriske aktivitet i hjernerne hos rotter, der blev tvunget til at være vågne i længere tid end normalt. Dele af hjernerne, der har at gøre med at løse opgaver, faldt i en form for "lokal søvn", en tilstand, der også er sandsynlig hos mennesker, der berøves søvn, siger forfatterne til undersøgelsen.

Det overraskende var, at når områder i rottehjernerne gik ind i disse søvnlignende tilstande, "var det ikke til at se, at på nogen måde var i en anden grad af vågen tilstand," siger Giulio Tononi, der er hjerneforsker på University of Wisconsin i USA og medforfatter til undersøgelsen.

Sovende men vågen

Trods disse perioder med lokal søvn viste den generelle hjerneaktivitet og rotternes adfærd, at dyrene var lysvågne.

Fænomenet med lokal søvn er "ikke kun en interessant iagttagelse med ukendt betydning", siger Giulio Tononi. Det "påvirker faktisk adfærdsmønstret".

Når forskerne eksempelvis testede, om rotterne kunne nå nogle små sukkerkugler med deres poter, havde de søvnberøvede dyr problemer med at løse opgaven.

Nulstiller søvnen neuronerne?

Giulio Tononi og hans kolleger registrerede den elektriske aktivitet ved hjælp af EEG (elektroencefalografi) med følere på rotternes hoveder.

Når rotterne var vågne, udsendte deres nerveceller som forventet hyppige og uregelmæssige signaler.

Når dyrene sov, udsendte deres nerveceller færre signaler, som oftest efter en regelmæssig kurve, der viser sig på EEG-diagrammet som en "langsom bølge". Dette søvnstadie, der kaldes ikke-REM-søvn, udgør ca. 80 % af al søvn hos både rotter og mennesker.

Ved hjælp af legetøj fik forskerne rotterne til at være vågne i nogle timer. Normalt "tager rotter ofte en lur", bemærker Giulio Tononi.

Holdet opdagede, at neuroner i to områder af de overtrætte rotters hjernebark gik ind i et langsomt bølgestadie, der i bund og grund svarer til søvn.

Hvorfor sover vi?

Det vides ikke, hvorfor dele af en vågen hjerne døser hen, men det har måske noget at gøre med, hvorfor pattedyr sover, hvilket stadig er et åbent spørgsmål, siger Giulio Tononi.

Neuroner "optager" hele tiden ny information, og ifølge en udbredt teori har neuronerne på et vist tidspunkt brug for at "slå fra" for at nulstille sig selv og blive klar til at lære igen.

"Hvis den hypotese er korrekt, betyder det, at [hvis man udskyder søvnen], begynder man på et vist tidspunkt at overbelaste neuronerne. Man når grænsen for, hvor meget information de kan rumme."

Derfor tager neuronerne sig "en pause, selv om de ikke burde". Og det har nogle omkostninger i form af "dumme" fejl, siger han.

Giulio Tononis undersøgelse offentliggøres i tidsskriftet Nature.