Nyt stof gør hjernen gennemsigtig

Den gennemsigtige musehjerne er en kendsgerning med en ny teknik, der måske vil udvide grænserne for medicinsk billeddannelse.

2. september 2011 af Brian Handwerk, National Geographic News

Et nyt kemisk stof, der gør hjernevæv helt gennemsigtigt, vil måske snart gøre forskere i stand til at kigge direkte ind i din hjerne.

Det nye stof, der går under navnet Scale, gør kropsvæv så krystalklart og lader lys gennemtrænge det så meget, at forskere direkte kan se fluorescerende markører, der er indlejrede i celler og andre strukturer.

Ifølge udviklerne vil det kunne sætte nye grænser for medicinsk billeddannelse.

Hjernen ikke det eneste organ

"Vores nuværende forsøg fokuserer på musehjernen, men anvendelserne begrænser sig hverken til mus eller til hjernen," siger Atsushi Miyawaki fra det japanske hjerneforskningsinstitut RIKEN i en pressemeddelelse.

"Vi forestiller os, at Scale vil kunne bruges på andre organer som f.eks. hjerte, muskler, nyrer og på vævsprøver fra primater og mennesker."

Paul Thompson, der er neurolog på University of Californias lægefakultet i USA og ikke har medvirket i forskningen, siger, at billederne af gennemsigtige organer og musefostre, der er blevet behandlet med Scale, er helt utrolige.

"Jeg har arbejdet med hjernescanning i 20 år, og det er virkelig forbløffende at se sådan noget som det her," siger han.

Se om medicinen virker

Stoffet Scale er fremstillet af relativt enkle ingredienser: urea (det fremherskende stof i urin), glycerin og et rensemiddel ved navn Triton-X.

Når hjerner og selv hele musefostre puttes ned i den kemiske opløsning i to uger, bliver de gennemsigtige.

Der er tidligere udviklet stoffer, som skulle gøre cellerne klarere og mere egnede til medicinsk billeddannelse. Men i modsætning til sine forgængere fjerner Scale ikke signalerne fra fluorescerende proteiner, som forskere bruger til at markere neuroner, blodkar og andre små strukturer i kroppen.

Fluorescerende billeddannelse bruges på nuværende tidspunkt bl.a. til at kortlægge hjernens cellearkitektur, noget, som Scale vil kunne gøre langt mere effektivt, siger forskere fra RIKEN.

Scale vil også kunne hjælpe forskere til at forbedre deres billedobjekter, før de tager mere komplekse og dyre teknikker som f.eks. CT- og MR-scanning i brug, siger Paul Thompson.

"Potentielt tror jeg, at man direkte vil kunne se, om behandlinger har en virkning på de dele af hjernen eller organet, som man ønsker, siger han.

"Hvis man behandler for alzheimer, og målet er at behandle belægninger, der bygges op i hjernen, vil man måske kunne se, om medicinen nu også fjerner dem, og det vil i givet fald være et kæmpe fremskridt."

For giftigt til levende væv

Levende forsøgsdyr vil ikke blive udsat for "gennemsigtige" oplevelser foreløbig. Scale er for giftigt for levende væsener, men Atsushi Miyawaki håber, at det vil blive muligt på længere sigt.

"Vi undersøger i øjeblikket et andet og noget mildere stof, der måske vil gøre os i stand til at studere levende væv på samme måde, men med noget mindre gennemsigtighed," siger han.

"Det vil kunne åbne døren for eksperimenter, som aldrig har været mulige før."

Forskningen i gennemsigtigt væv blev offentliggjort på Internet 30. august af tidsskriftet Nature Neuroscience.