© Getty

Salamanders gener skal give os nye lemmer

Axolotlens evne til at gendanne sine lemmer ligger i generne, som nu er blevet kortlagt.

28. juni 2018

Den mexicanske salamander axolotlen gemmer på en række helt særlige egenskaber.

Bio­logisk set lever den hele sit liv i larvestadiet og bliver populært sagt aldrig voksen. Desuden har den en helt utrolig evne til at gendanne sine lemmer, hvis de bliver beskadiget.

Forsøg viser, at den endda kan gendanne hjernevæv og andre organer, ligesom den kan modtage transplantationer fra andre individer uden nogen problemer.

Axolotlen mangler et gen

Forskere har gennem årtier arbejdet på at aflure, hvordan axolotlen bærer sig ad. Nu er de
kommet et godt stykke videre.

© Giphy

Et hold forskere fra Vienna Biocenter i Wien, Østrig, har endelig kortlagt hele salamanderens arvemateriale.

En kæmpe opgave for axolotlens genom består af ikke mindre end 32 milliarder basepar – ti gange så mange som menneskets.

Indtil videre har forskerne fundet ud af, at axolotlen deler en række gener med andre padder. Disse gener er formentlig involveret i gendannelse af lemmer.

Hjernen skal hele sig selv

Desuden mangler axolotlen et bestemt gen kaldet PAX3, som spiller en rolle for udvikling af nerver og muskelvæv. Her har et andet gen, PAX7, overtaget funktionen.

Hvis det lykkes at finde de præcise mekanismer bag axolotlens egenskaber, kan forskerne måske efterligne processen.

Håbet er, at vi fx selv bliver i stand til at gendanne beskadiget hjernevæv og bliver bedre til at modtage transplanterede lemmer og organer.

Har du mod på flere dyr? I hvert nummer af Illustreret Videnskab kan du drage med til dyrenes forunderlige rige og opleve, hvorfor dyrenes parring er livsfarlig, hvordan de kommunikerer med hinanden, og hvilke dyr, der har tilpasset sig bedst. Tegn et abonnement nu, så kvitterer vi med dyrisk godt tilbud:

• To numre af Illustreret Videnskab.

• En måneds fri adgang til et væld af e-magasiner som National Geographic, Bo Bedre og Historie.

• En bluetooth-højttaler fra Sonitum.

For kun 79 kroner – du sparer 407 kroner.