Mange mennesker har laktoseintolerans

Har du fået mælk for nyligt? Så har du måske fået ondt i maven, for hele 68 % af verdens befolkning er ikke i stand til at fordøje det. Tilstanden kaldes laktoseintolerans og skyldes manglen på laktase – et enzym, der nedbryder mælkesukkeret laktose.

Mere end to tredjedele af verdens befolkning har laktoseintolerans. Det er dog mindre udbredt i regioner med malkedyr.

Laktase er til stede i kroppen hos små børn, men svækkes hos de fleste af os, efter at vi er blevet vænnet fra, siger evolutionsgenetiker Pascale Gerbault. Kun i mindre befolkningsgrupper fortsætter kroppen med at producere enzymet, så man er i stand til at nedbryde mælkeprodukter også i voksenalderen.

Skandinavien sejrer over laktosen

Forskerne er usikre på, hvad denne forskel skyldes, siger Pascale Gerbault, men én tendens er klar: Tolerance over for mælkeprodukter er mere udbredt i regioner, der har tradition for at holde malkedyr som kvæg, geder og får.

I Skandinavien drikker de fleste af os mælk uden problemer, og det skyldes, at der ifølge finske forskere skete en gunstig mutation et sted i Skandinavien.

Menneskerne, der bar det ændrede gen havde en fordel i de tidlige bondesamfund, hvor føden ofte var knap. Et glas mælk eller to om dagen kunne faktisk være det, der gjorde, at man overlevede.

Genetiske studier har vist, at omkring 90-95 % af den voksne befolkning i Finland, Danmark, Sverige og Norge er laktosetolerante. I Asien er det tal vendt på hovedet. Her kan hovedparten af befolkningen nemlig ikke tåle mælk.