Havsvamp dræber MRSA-bakterie

Forskere har opdaget et naturligt stof i en arktisk havsvamp, der eliminerer mere end 98 procent af mareridtsbakterien MRSA.

1. juli 2016 af Nanna Vium / Illustreret Videnskab

I det iskolde og barske Sydhav omkring Antarktis har en gruppe forskere fra blandt andet University of South Florida netop gjort et overraskende fund, der kan blive et vigtigt våben i kampen mod den antibiotikaresistente MRSA-bakterie.

De har nemlig opdaget en havsvamp langt nede i havets salte dyb, som er i stand til at dræbe hele 98,4 procent af MRSA-bakterien, også kaldet methicillin-resistant staphylococcus aureus.

Forsvarer sig mod bakterier

Det er et naturligt stof inde i havsvampen ’Dendrilla membranosa’, som i en laboratorietest har vist lovende resultater i forhold til udryddelsen af MRSA-celler.

Stoffet er blevet døbt ’darwinolide’ og er en del af svampens egen forsvarsmekanisme mod de barske omgivelser i det arktiske dyb.

”Havsvampe er ikke beskyttet af skaller, og de kan ikke bevæge sig rundt. Det efterlader svampene i en konstant kampposition over for det bakteriefyldte vand,” forklarer James McClintock som er en af forskerne bag undersøgelsen til Sciencealert.com.

Udvikler giftige stoffer

Havsvampenes løsning er at producere en kavalkade af giftige stoffer, som dræber bakterierne og i bedste fald holder havsvampen fri for infektioner. Et af de stoffer er netop darwinolide, som forskerne nu er lykkedes med at udvinde.

Næste skridt er at finde ud af, præcis hvordan stoffet bekæmper MRSA, og om det kan udvikles til en behandling en dag.