© Shutterstock & Thomas Arnoldi

3 madvarer du kommer til at spise i fremtiden

Røde bøffer er hårdt for miljøet, men i fremtiden kan vi spise dem med god samvittighed. Madingeniører har nu udviklet den blødende vegetarbøf, og en hollandsk forsker arbejder ihærdigt på at gøre kød dyrket i petriskåle billigere end den ægte vare.

14. december 2017 af Martin Bernth

Vegetarbøffer flyder med vegetarisk blod

© Impossible Food

Firmaet Impossible Foods i USA har udviklet en plantebaseret hakkebøf, som indeholder en af de vigtigste smagsgivere fra rigtigt kød – blod.

Hæm er det hemmelige krydderi, der giver plantebøffen dens kødsmag og farve. Hæm-molekylet består af et jernatom bundet til farvestoffet porfyrin. Jernindholdet giver den metalliske smag, som kendes fra blod.

Hæm indgår i kroppens blodtransporterende protein, hæmoglobin, men forskerne har fundet en metode til at skabe vegetarisk hæm fra sojabønner.

Få flere nyheder fra videnskabens verden med Illustreret Videnskabs NYHEDSBREV