Ny bakterie æder Titanic op

En ny bakterieart er blevet opdaget på Titanics sunkne skrog, og den fremskynder muligvis nedbrydningen af det historiske vrag.

15. december 2010 af Rachel Kaufman, National Geographic News

Forskere på Dalhousie University i Halifax i Canada indsamlede i 1991 prøver af R.M.S. Titanics istap-lignende rustdannelser. Selv om rustformationerne myldrede af liv, var der ingen, der havde identificeret specifikke mikrober på skibet. I stedet var de blevet inddelt i generelle kategorier såsom bakterier eller svampe. Derfor besluttede Henrietta Mann og Bhavleen Kaur fra Ontario Science Centre at isolere og identificere en enkelt bakterieart i virvaret af mikroskopiske livsformer. Den valgte bakterie viste sig at være en ny art, som blev døbt Halomonas titanicae. Bakterien er del af en familie, der aldrig tidligere er set på så store vanddybder - Titanic ligger begravet omkring 3,8 km under overfladen, siger Bhavleen Kaur.

Titanics nedbrydning er "en læreproces"

Titanic sank for 98 år siden og lå uforstyrret hen på havbunden indtil den blev genopdaget i 1985. Siden har forskere fundet ud af, at mikroorganismer, strømme langs havbunden og forskerne selv har fremskyndet nedbrydningen af skibet.

Nogle eksperter håber at kunne bevare vraget ved at dræbe de metalspisende bakterier og beskytte skibet mod strømme, så turister og skabere af dokumentarfilm kan besøge Titanic de næste mange år. Men "at lade nedbrydningen fortsætte er også en læreproces", siger Bhavleen Kaur. "Hvis vi standser det og bevarer det, standser vi også nedbrydningsprocessen."

I sidste instans vil den slags metalædende dybhavsmikrober kunne lære ingeniører at beskytte offshore-olierigge eller skaffe sig af med andre skibe.