Seascraper - et selvforsynende samfund med boliger, kontorer og rekreative områder - er udformet med henblik på at bremse byernes vokseværk. Fartøjets egen energiforsyning tilvejebringes af undervandsturbiner, der drives af undersøiske havstrømme, og af en folie af solceller, der opsamler solenergi. Det hvælvede skrog vil kunne opsamle regnvand og slippe dagslys igennem til de lavere beliggende afsnit. Ferskvandet kommer fra et afsaltningsanlæg ombord, som behandler og recirkulerer regnvandet.

Fotogalleri: Fremtidens flydende byer

Med en verdensbefolkning på over syv milliarder, voldsom tilstrømning til storbyer og øget risiko for oversvømmelser og stigende verdenshave er flere og flere arkitekter tilsyneladende i færd med at kappe forbindelsen til landjorden.

31. juli 2012

Med en verdensbefolkning på over syv milliarder, voldsom tilstrømning til storbyer og øget risiko for oversvømmelser og stigende verdenshave er flere og flere arkitekter og opfindere tilsyneladende i færd med at kappe forbindelsen til landjorden. Illustrationer og foto af eVolo og Koen Olthius.

Plastic Fish Tower er en kæmpemadding, som i stedet for fisk skal lokke plastaffald til og derved medvirke til at formindske affaldsøen Great Pacific Garbage Patch i Stillehavet. Plastic Fish Tower opsamler og genanvender det flydende plastaffald ved hjælp af et cirkulært flydehegn omkring globen på 1 km i diameter. Tårnet vil kunne huse beboere i sine yderringe og afsnit over vandet, mens et anlæg i globens midte omdanner affaldet til plastnet, der kan bruges af fiskefarme.
En anden løsning på problemet med Great Pacific Garbage Patch kunne være projektet Lady Landfill Skycrapers, snoede "oceanskrabere", der bygger på undersøiske landopfyldninger. Affaldet indsamles ved tårnenes nederste ende og forarbejdes til genanvendelse inde i tårnene. Over vandoverfladen vil de undersøiske tårne kunne understøtte øer med selvforsynende menneskelige bosættelser. Plastaffaldet omdannes til energi, der lagres i kæmpestore batterier, som forsyner øerne med strøm.
Med kun sin stabiliserende flydering og den gennemsigtige kuppel stikkende op over vandet er Waterscraper tænkt som et rørformet undervandsboligområde og laboratorium - hvor alt er konstrueret til at kunne modstå det enorme tryk fra vandet. Dagslyset trænger ned gennem kuplen, samtidig med at Waterscraper flyder fra det ene sted til det næste. Strande, restauranter, en marina og et dykkercenter skal tiltrække gæster til de flydende luksuslejligheder og hoteller.
Ideen med projektet Water Circles er at ombygge gamle boreplatforme til vandbehandlingsanlæg, der omdanner saltvand til ferskvand. Den tilbageværende infrastruktur til olieudvinding tænkes udnyttet til at lede saltvandet ind i det flydende afsaltningsanlæg. Kugleformede enheder destillerer saltvandet og lagrer ferskvand, der er beregnet til vandfattige lande. De gamle borerigge skal desuden huse forskere og egne produktionsanlæg til fødevarer, oplyser det sydkoreanske designteam.
Denne 490.000 m2 store, flydende terminal til krydstogtskibe har plads til tre store fartøjer, samtidig med at den giver passagererne en ny havoplevelse, der ifølge designerne omfatter hotelophold på åbent hav, shopping og restauranter. En indre "havn" giver mindre fartøjer mulighed for at lægge til kaj og forsyner det indvendige af terminalen med dagslys. 10 % af taget er dækket af solceller, der opsamler solens energi, oplyser den hollandske arkitekt Koen Olthuis fra Waterstudio.NL.
Citadel-projektet, som efter planen skal være færdigt i 2014, kan blive den første flydende boligblok i Europa, siger arkitekt Koen Olthuis. Boligkomplekset, der rummer 60 lejligheder og skal bygges i den hollandske by Westland i nærheden af Haag, skal sikre mod oversvømmelse i et land, der for en stor del ligger under havets overflade. Koen Olthuis forventer, at Citadel - og dets fem projekterede naboer - i løbet af sin levetid vil bruge 25 % mindre energi end en konventionel bygning.
Greenstar, som er planlagt til at åbne i 2014, bliver et flydende hotel og konferencecenter ud for Maldiverne i Det Indiske Ocean. Østaten er verdens lavest beliggende land og dermed blandt de mest truede af den forventede stigning i verdenshavene. Projektet får en høj energimæssig udnyttelse og lav miljømæssig påvirkning, som er i tråd med landets målsætning om at bekæmpe global opvarmning. Greenstar får plads til 800 overnattende gæster og 2000 konferencedeltagere.
Udover en unik udsigt til vandet har den hollandske arkitekt Koen Olthuis designet denne flydende enfamilies vandvilla i Amsterdam, så den giver mest muligt privatliv og alsidig udnyttelse. Huset, som stod færdigt i 2008, har soveværelser og badeværelser i den nederste etage, som delvis ligger under vandet. Store skydedøre på den øverste etage giver adgang til et trædæk, der giver indtryk af, at man befinder sig på en båd.

Læs også

Måske er du interesseret i ...