Vinderne kåret: Her er årets smukkeste astronomibilleder

Der var smæk på wauw-effekten, da verdens bedste astronomibilleder blev kåret under dette års Astronomy Photographer of the Year-konkurrence. I år skulle juryen vælge mellem rekordmange spektakulære skud fra både amatører og professionelle.

23. september 2016 af Nanna Vium / Illustreret Videnskab

Dansende nordlys, funklende meteorsværme og dragende spiralgalakser.

Der er rig mulighed for at komme helt tæt på nogle af de smukkeste og mest fascinerende fænomener i vores Solsystem blandt vinderne af dette års Insight Astronomy Photographer of the Year-konkurrence, som blev afholdt i midten af september.

For ottende gang i træk var Royal Observatory Greenwich i England vært for konkurrencen, og i år var tilslutningen rekordstor.

Flere enestående billeder end nogensinde

Mere end 4.500 billeder af både amatørfotografer og professionelle fra over 80 forskellige lande modtog juryen, og mange af dem gjorde stort indtryk.

”Vi har modtaget flere enestående billeder end nogensinde før”, lød det fra en af talsmændene til dailymail.

Her får du et udpluk af nogle af vinderskuddene, som du kan se i stort format ved at klikke på billederne. Du kan også selv gå på opdagelse blandt alle billederne på konkurrencens hjemmeside ved at klikke her.

Vinderen af den samlede konkurrence blev billedet af den såkaldte Bailys perler-effekt taget af fotografen Yu Jun under den totale solformørkelse 9. marts 2016 set fra Luwuk i Indonesien. I videoen kan du høre dommernes begrundelse for, hvorfor netop dette billede blev udpeget som det bedste i alle kategorier.

>> Oplev sort sol over Sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA. Læs mere her.

Dette billede blev udnævnt til 'Runner up' i den såkaldte 'Our Sun-kategori', der indbefatter billeder af Solen, solformørkelser eller passager. Billedet er en sammensætning af 12 forskellige billeder af solformørkelsen den 9. marts 2016 set fra Tidore-øen i det østlige Indonesien. Foto: Catalin Beldea og Alson Wong.

Ovenfor ses vinderen af 'People and Space-kategorien', der indbefatter billeder af nattehimlen med mennesker eller menneskeskabte objekter. På vinderbilledet krydres himlens stjernestier med lysforurening fra neonskilte og kulørte lamper i det travle Quarry Bay i Hong Kong. Foto: Wing Ka Ho.

Dette billede fik mærkatet 'Meget rost' i 'Young Astronomer of the Year-kategorien', der kun uddeles til astronomifotografer under 16 år. Den internationale rumstation ISS laver en linje på tværs af de funklende stjernestier over træerne i det sydlige Australien. Foto: Scott Carnie-Bronca.

Vinderbilledet i kategorien 'Young Astronomer of the Year' blev dette, der formår at gå tæt på Månens barske og detaljerede overflade på en måde, vi ellers sjældent ser i traditionelle fotos af vores naturlige satellit. Foto: Brendan Devine.

Vinder af 'Scyscapes-kategorien'. En tåget oktober-morgen på den engelske ø Isle of Weight. Det slørede vejr er med til at forstærke lysstyrken fra Venus og Månen, hvilket får dem til at fremstå som glødende ildkugler over morgendisen. Foto: Ainsley Bennett.

Vinder af Måne-kategorien. Et fantastisk nærbillede af Månens barske og krater-befængte overflade, der sladrer om tidligere tiders meteor- og asteroidenedslag. Foto: Jordi Delpeix Borrell.

Få tips til at tage flotte billeder af Månen her.

Vinder af galakse-kategorien. På billedet ses den fjerne spiralgalakse Messier 94, som blev opdaget helt tilbage i 1781. Foto: Nicolas Outters.

'Runner up' i stjerner og stjernetåger-kategorien, der indbefatter billeder af objekter dybt inde i Mælkevejen, såsom stjerner, stjernehobe og rester fra supernovaer . Foto: Pavel Pech.

Vinder i polarlys-kategorien. Foto: György Soponyai.

'Meget rost' i den unge kategori. Nordlyset kom på et sjældent engelsk visit over himlen ved Cresswell Beach i det nordøstlige England. Den unge fotograf opdagede lyset fra vinduet på sit værelse og overtalte sin mor til at tage ham med til stranden - væk fra byens lysforurening. Foto: Jonathan Farooqi.