NASA kan have løst Solens gåde

Ved hjælp af billeder fra satellitten IRIS er NASA tæt på at løse et af Solens ældste mysterier: Hvorfor atmosfæren er flere hundrede gange varmere end overfladen.

16. december 2016 af Nanna Vium / Illustreret Videnskab

Hvis du står ved et bål og begynder at svede, vil den mest logiske reaktion være at træde et par skridt tilbage, hvor temperaturen er lavere.

Men den logik fungerer ikke omkring Solen.

Her er den ydre atmosfære, den såkaldte korona, op mod 500 gange varmere end selve overfladen, der "kun" har en temperatur omkring 5.500 grader celsius.

Og den temperaturforskel er et mysterium, der har voldt forskere hovedbrud, lige siden det blev opdaget tilbage i 1940’erne.

Takket være NASA-satellitten IRIS er de nu tæt på en løsning.

>>Oplev sort sol over Sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA. Læs mere her.

Satellit gransker Solens atmosfære

I videoen kan du lære mere om en af Solens ældste gåder.

IRIS, Interface Region Imaging Spectrograph, blev opsendt i juni 2013 for at granske Solens korona og de komplicerede processer, der udspiller sig omkring Solens overflade

Og nu viser UV-billeder fra satellitten, at den høje temperatur i koronaen sandsynligvis skyldes varme-bomber forårsaget af Solens mange kaotiske magnetfelter.

Magnetfelter skaber varmebomber

”Vi kunne se, hvordan varmen farede op og ned i koronaen” lyder det fra forskningsleder, Paola Testa, fra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Det falder i tråd med tidligere modeller fra Oslo, hvor magnetfelterne også forårsager varmebomber.

Forskere understreger dog, at der kan være andre mekanismer i spil. Men ikke desto mindre kan den nye opdagelse blive en vigtig brik i et mere end 60 år gammelt astrofysisk puslespil.