Det er kometen Thatcher, der hvert år ved denne tid er ansvarlig for meteorsværmen Lyriderne.

© Shutterstock

Meteorsværm sætter fut under aprilhimlen

Du har rig mulighed for at opleve en regn af stjerneskud, når meteorsværmen Lyriderne sætter fut under himmeltæppet i slutningen af april.

20. april 2017 af Nanna Vium, Illustreret Videnskab

Tag uldtrøjen på, og hæld den varme kakao i termokanden.

I slutningen af april har du mulighed for en astronomisk oplevelse lidt ud over det sædvanlige, når meteorsværmen Lyriderne sætter himmeltæppet i bevægelse med op mod 20 stjerneskud i timen.

Fascineret af himmellegemerne? Tag med os til årets astronomiske særforestilling, når Solen bliver sort over Sydstaterne.

Udspringer fra stjernebillede

I videoen kan du se en timelapse-video af Lyriderne fra 2016.

Lyriderne er én af de årligt tilbagevendende meteorsværme og aktiv i perioden fra den 16. til den 25. april med kulmination omkring natten til den 22. april.

Her kan du forvente mellem 10-20 skud i timen og i yderst sjældne tilfælde helt op mod 100.

Sværmen har fået sit navn, fordi stjerneskuddene ser ud til at udspringe fra stjernebilledet Lyren, der er relativt let at finde, da det indeholder Vega - himlens femteklareste stjerne.

Kometrester bombarderer atmosfæren

Meteorsværmen indtræffer, fordi Jorden hvert år ved denne tid passerer resterne fra kometen 1861G1-Thatcher, der bombarderer vores øvre atmosfære med intet mindre end 177.000 km/t og brænder op.

Og det efterlader funklende og klare stjerneskud på himlen.

Kometens omløbstid omkring Solen er 415 år, og sidste gang den lagde vejen forbi vores indre Solsystem var helt tilbage i 1861. Derfor findes der heller ingen fotografier af selve kometen set fra Jorden.