Leoniderne overmaler himlen med stjerneskud i nat

Når Jorden i nat bevæger sig gennem resterne fra kometen Temple-Tuttle, skaber det et fyrværkeri af stjerneskud tværs hen over nattehimlen

16. november 2016 af Nanna Vium / Illustreret Videnskab

For et par dage siden var det århundredets største supermåne, der tronede frem efter mørkets frembrud.

Og i nat kan du så glæde dig til meteorsværmen Leoniderne, der danser sig vej hen over himlen med op til 20 funklende stjerneskud i timen.

>>Oplev Solen blive sort over sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA i 2017.

Komet skaber funklende stjernestier

Leoniderne er en af de årligt tilbagevendende meteorsværme og udspringer fra stjernebilledet Løven, når vi iagttager den fra Jorden – deraf navnet.

Men i virkeligheden skal årsagen til Leoniderne findes i kometen Temple-Tuttle, der kaster støv, sten og sten efter sig som en hale, mens den buldrer sig vej gennem universet.

>>Se, hvordan du fotograferer meteorstormen

Rester brænder op

Når kometresterne så rammer vores atmosfære med omkring 250.000 kilometer i timen og brænder op, skaber det arsenal af stjerneskud, der trækker funklende stier hen over himlen til glæde for os nede på Jorden.

Leoniderne er aktiv i perioden fra den 6. til den 30. november, men det er netop i nat, meteorsværmen rammer sit såkaldte maksimum med flest stjerneskud i timen.