Sort hul udspioneres af astronomer

Gigant-observatorium skal give svar om sorte hullers eksistens.

17. marts 2014 af Michael Finkel

Sort hul - findes de?

Der er mere end 100 milliarder galakser i universet. I centrum af de fleste er en tætpakket klump af stjerner, gas og støv. Og i midten af denne kaotiske klump er der i stort set alle de galakser, der er blevet studeret, inklusive Mælkevejen, et objekt så tungt, så kompakt og med så nådesløs en tyngdekraft, at der kun er en mulig forklaring: At det er et sort hul.

Ingen har imidlertid nogensinde set et sort hul, og ingen vil nogensinde få et at se. Der er ikke noget at se. Det er blot en sort plet i rummet – en hel masse ingenting. Tilstedeværelsen af et hul bliver udledt af den effekt, det har på dets omgivelser.

Når man spørger eksperterne, hvor sikre de er på, at sorte huler er virkelige, svarer de gerne 99,9 %. Hvis der ikke er sorte huller midt i de fleste galakser, må der være noget endnu vildere. Men den sidste rest af tvivl bliver muligvis udryddet om få måneder: Astronomerne vil nemlig udspionere et hul, mens det æder.

Kæmpeobservatorium skal give svaret

Det sorte hul i Mælkevejens centrum, 26.000 lysår væk, bærer navnet Sagittarius A* (forkortes Sgr A*). Det er i øjeblikket et roligt sort hul, en kræsen middagsgæst. Andre galakser indeholder stjerne-makulerende, planetopslugende Godzillaer kaldet kvasarer.

Men Sgr A* forbereder sig på at spise. Den trækker en gassky ved navn G2 mod sig med omkring 3000 km i sekundet. Om kun et år vil G2 nærme sig hullets begivenhedshorisont. På det tidspunkt vil hele verdens radioteleskoper rette sig mod Sgr A*. Ved at synkronisere dem til at danne et observatorium på størrelse med Jorden kaldet Begivenhedshorisont-teleskopet, håber astronomerne på at få et billede af et sort hul i aktion. Det er ikke selve hullet, vi vil få at se, men sandsynligvis det, der kaldes tilvækstskiven – en ring af rester omkring kanten af hullet, som krummerne efter et stort måltid. Det burde være nok til at afvise den sidste rest af tvivl om sorte hullers eksistens.

Læs hele artiklen om sorte huller og astronomernes nyeste viden.