Superteleskop afslører det usynlige kosmos

Verdens største teleskop, ALMA, er konstrueret til at opfange bølgelængder, som er usynlige for vores øjne, og kan se længere ud i rummet end nogensinde før.

1. december 2014 af Yudhijit Bhattacharjee

En stor del af universet er så koldt, at det lys, det udstråler, befinder sig på bølgelængder, som vores øjne – eller almindelige optiske teleskoper – ikke kan opfange.

ALMA kan se usynligt lys

Det vil verdens største teleskop, ALMA, ændre på. ALMA kan nemlig opfange lys udsendt i spektret af såkaldte millimeter- og submillimeter-bølger, som vi normalt ikke kan se. Målet med projektet er at observere skyer af støv og gas, som stjerner og planeter dannes af, og blive klogere på, hvordan vores egen galakse opstod.

Mere om ALMA

Kom med bag om hele forskningsprojektet, der førte til tilblivelsen af verdens største teleskop i Atacamaørkenen i Chile. Læs også alt om, hvad ALMA indtil videre har afsløret, i den fulde artikel om ALMA fra National Geographic nummer 12/14 her:

NB! Du skal have en profil på National Geographic for at downloade artiklen. Det er gratis at oprette og tager kun et øjeblik. Når du klikker på downloadknappen, får du mulighed for at oprette en profil.