Juno: 5 spørgsmål sonden skal besvare

I går nåede Juno-sonden sit mål og gik i kredsløb om Solsystemets største planet, Jupiter. Sonden skal løse nogle af gaskæmpens største mysterier og bl.a. undersøge, om planeten indeholder vand.

5. juli 2016 af Mikkel Meister og Babak Arvanaghi

1. Er der vand?

Jupiter er en gaskæmpe, og det betyder, at planetens overflade ikke er fast. I stedet er den dækket af et hav af flydende brint, som er opstået, fordi et enormt tryk nederst i atmosfæren gør brinten flydende.

Vand består af brint og ilt. Ved at måle mængden af de to grundstoffer kan forskerne beregne, om den gigantiske planet indeholder vand.

2. Hvorfor er magnetfeltet så kraftigt?

Solen er det eneste objekt i Solsystemet, som har et kraftigere magnetfelt end Jupiter. Det kraftige magnetfelt på planeten skaber en kæmpe magnetosfære, hvis hale strækker sig omkring 600 millioner kilometer – helt ud til Saturn.

Magnetfeltet er kraftigere end, hvad der bør være muligt på en gasplanet. Juno skal undersøge, om brinten i Jupiters kerne er presset så hårdt sammen, at den måske er superledende og derfor forstærker magnetfeltet.

3. Hvilke gasser består atmosfæren af?

Gaskæmpens overflade er dækket af et rødt, brunt og hvidt skydække. Under skydækket raser vinde med hastigheder på 600 km/t. Til sammenligning rasede den kraftigste vind, der nogensinde er målt på Jorden, med 408 km/t. Det skete under cyklonen Olivia i 1996.

Atmosfæren på Jupiter består især af brint og helium, men forskerne vil gerne vide præcis, hvilke andre gasser atmosfæren er sammensat af.

4. Hvordan er planeten opbygget?

Forskerne aner ikke, om Jupiters kerne er fast eller flydende. Og de ved heller ikke, om den består af sten, is, metaller eller måske metallisk brint.

Forhåbentligt kan Juno give dem svar på deres spørgsmål, og hjælpe med at kortlægge planetens indre.

5. Hvordan skabes det kraftige polarlys?

Nord- og sydlyset ved Jupiters poler er intense lysudbrud, som skabes, når ladede partikler fra rummet fanges i planetens kraftige magnetfelt. Jupiters polarlys minder meget om det, vi ser på Jorden. Men hvor vores fænomen finder sted i forbindelse med solstorme, er Jupiters polarlys konstante og slukker aldrig.

Undersøgelser af polarlyset skal hjælpe forskerne med at forstå samspillet mellem planetens magnetfelt, dens rotation og opbygningen af atmosfæren.