Gigantisk rumteleskop skal vise os E.T. i HD

Nye studier kan bane vej for konstruktionen af et kæmpemæssigt rumteleskop, i stand til at lave billeder hele fem gange skarpere end Hubble Rumteleskopets. Et teknologisk tigerspring, som kan øge mulighederne i vores søgen efter udenjordisk liv.

21. juli 2015 af National Geographic

Ny generation af rumteleskoper

Mens Hubble Rumteleskopet efter godt 30 år på jobbet nærmer sig pensionsalderen, er næste generation i form af James Webb Rumteleskopet klar i 2018.

Allerede nu kigges der dog endnu længere frem. High Definition Space Telescope, eller HDST, som det nye højtopløselige superteleskop kaldes, kan måske begynde at skanne Rummet fra omkring 2030. HDST skal placeres godt 1,6 millioner kilometer fra Jorden. Med 54 individuelle spejle får det en samlet overflade 25 gange større end Hubble’s. Jo større et spejl, jo bedre opløsning.

Astronomernes nye våben forventes, udover at søge efter jordlignende planeter med muligt liv, at afsløre hemmeligheder om fjerne galakser og vores eget solsystem. Billederne får ifølge eksperterne Hubbles til at blegne i sammenligning.

Marc Postman fra Space Telescope Science Institute, som sidder i komiteen bag de nye planer, siger, at NASA gav grønt lys til at tænke stort. Rigtig stort.

Forståeligt med tanke på, at hvert skridt i udviklingen af teleskoper har ledt til opdagelser ingen havde kunnet forudse.

Sådan finder teleskopet liv i Rummet

I jagten på at spotte jordlignende planeter skal teleskopet ikke blot kunne se de ekstremt fjerne himmellegemer. Planeterne skal også skelnes fra stjerner i nærheden.

HDST skal være i stand til at blokere lyset fra en planets egen stjerne, der som vores egen Sol er millioner gange kraftigere, end lyset, som kastes tilbage fra planeten. Til det formål bliver teleskopet udstyret med en såkaldt coronagraph: et filter, som blokerer lyset fra stjernen. Lidt ligesom en hånd foran Solen, når man for eksempel kigger på et fly i luften.

Billederne fra HDST vil samtidig kunne afsløre tilstedeværelsen af oxygen i en planets atmosfære, mens udforskingen af galaksers udvikling hjælpes på vej med teleskopets ultraviolette syn.

Eksperterne tror på, at HDST kan finde dusinvis af jordlignende planeter indenfor 100 lysår fra Jorden. Antallet er ifølge astronomerne nødvendigt, for i jagten på liv i Rummet, vil langt fra alle planeter være “beboet”.

Billederne koster kassen

Projekter at denne størrelse er dyre og går meget nemt langt over budgettet. Webb Rumteleskopet endte med at koste 30 milliarder kroner, en tidobling af det planlagte.

Derfor er folkene bag HDST mere end forsigtige med at sætte prismærke på det måske kommende superteleskop. Men erfaringerne fra Webb kan uden tvivl komme dem til gode, da flere af de helt nyudviklede teknologier sikkert kan overføres til HDST.

Medlem af komiteen, Julianne Dalcanton fra University of Washington, siger, at de faktisk slet ikke har lavet et budget, da holdet ikke vil love mere, end de kan holde. “Det er nærmest umuligt at sætte tal på, da vi endnu ikke kender alle detaljer i projektet”, fortælller hun.

Dalcanton er dog optimistisk. “Jeg håber virkelig, at jeg en dag får mulighed for at bruge teleskopet. For det bliver fantastisk”, siger hun.