Unge stjerner lyser op i Carina-tågen ­– en turbulent stjernevugge 7500 lysår fra Jorden – på et af de første billeder taget af det hæderkronede Hubble-rumteleskop, efter at astronauter gav det nyt liv sidste forår. Foto: NASA/ESA/Hubbl e SM4 ERO Team

Galleri: Hubble får nyt liv

Med sine nye instrumenter kan Hubble se klarere end nogen sinde ud i universets mørkeste afkroge, på jagt efter spor af hvordan galakser, stjerner og planeter er dannet.

26. marts 2010

En tæt klump af stjerner i den kugleformede stjernehob Omega Centauri viser, hvad det nye Wide Field Camera 3 formår. Da kameraet er følsomt over for et bredere spektrum af lys end sine forgængere, afslører det blå og røde kæmpestjerner foruden gule, sollignende stjerner. Foto: NASA/ESA/HUBBLE SM4 ERO TEAM.
John Grunsfeld. Foto: NASA