Saturnmåne dækket af sne

Isgejserne på Saturns måne Enceladus dækker overfladen med "den lækreste puddersne, en skiløber kan ønske sig", siger videnskabsfolk.

7. oktober 2011 af Richard A. Lovett, National Geographic News

Så er det nu, skiløbere skal finde udstyret frem. Saturns måne Enceladus er tilsyneladende dækket af omkring 100 m tykke driver af puddersne, meddelte videnskabsfolk denne uge.

Forskerne mener, at superfine snefnug bliver blæst ud med gejserlignende stråler af vanddamp, som udgår fra nogle lange sprækker, der kaldes tigerstriber, på månens sydlige halvkugle. Noget af sneen fra disse isskyer daler ned på månens overflade, hvor den langsomt vokser i tykkelse og dækker ældre revner og kratere.

"Partiklerne er kun en brøkdel af en millimeter store ... sågar finere end talkum," siger lederen af undersøgelsen, Paul Schenk, der er planetforsker på måne- og planetinstituttet i Houston i USA, i en udtalelse. "Det giver den lækreste puddersne, en skiløber kan ønske sig."

Opdagelsen er gjort på baggrund af nye billeder i høj opløsning af Enceladus taget fra NASA's Cassini-rumsonde, foruden planetkort med farvemønstre, der hjælper til at afsløre alderen af formationer på overfladen. Herover ses en kunstnerisk gengivelse af en aktiv tigerstribe med bl.a. blålige områder, som er tegn på vand i form af is, der nyligt er blevet blotlagt.