Sådan bliver Mars en ny Jord

Hvad skal der til for at gøre den røde planet grøn? Allerførst: en ordentlig omgang global opvarmning.

Kan vi “terraforme” Mars – altså ændre dens frosne overflade og tynde atmosfære til noget, vi jordboere kan leve i? Og burde vi? Det første spørgsmål har et klart svar: Ja, det ville vi sikkert kunne.

Rumfartøjer, inklusive de, der udforsker Mars lige nu, har fundet beviser på, at planeten var varm i sin ungdom med floder og enorme have. Og her på Jorden har vi fundet ud af, at drivhusgasser i atmosfæren opvarmer en planet. Meget af den CO2, der engang holdt Mars varm, findes sandsynligvis stadig i den frosne jord og polernes iskapper, og det samme gælder vandet.

Det meste af arbejdet ved terraformning er allerede gjort, siger Chris McKay, der er rumforsker ved NASA. “Man skal ikke bygge Mars på ny. Man varmer den bare op og kaster nogle frø,” siger han. De potente drivhusgasser perfluor-karboner (PFC’er) ville kunne fremstilles syntetisk fra elementer i Mars’ jord og luft og blæses ud i atmosfæren. De ville opvarme planeten og frigive den frosne CO2, der så ville forstærke opvarmningen og øge det atmosfæriske tryk så meget, at vand igen bliver flydende.

I mellemtiden ville kolonister fra Jorden tilplante den røde (fortsættes) planet med en kæde af økosystener, siger botaniker James Graham. Først med bakterier og lav, der kan overleve i Antarktis, senere med mosarter og efter ca. 1000 år også kæmpe rødtræer. Men det vil tage flere årtusinder, før skoven har skabt et iltniveau, som mennesker kan indånde.

Tilhængere af terraformning-tanken som ingeniøren Robert Zubrin, der er formand for Mars Society, drømmer stadig om byer på Mars. Han tror ikke på, at vores civilisation kan trives uden grænseløs ekspansion. For Chris McKay er kun forskningsstationer en mulighed. “Vi kommer til at bo på Mars på samme måde, som vi bor på Antarktis,” siger han. Men han tror på, at det, vi lærer ved at omforme Mars – som for nogle er et gruopvækkende scenarie – vil kunne hjælpe os med at håndtere Jordens begrænsede ressourcer bedre.

Der er god tid til en debat om emnet, for Mars er ikke i nogen overhængende fare. Et panel nedsat af Det Hvide Hus anbefalede for nylig, at man tog til Månen eller en asteroide først, og påpege-de, at NASA faktisk slet ikke har råd til at tage nogen steder hen. Panelet beregnede end ikke, hvad det ville koste at opdyrke en død planet.

Tema